Geen rente voor een ton: foutje, maar nooit gewaarschuwd

Een 78-jarige Volkskrantlezer kreeg bijna een hartverzakking toen hij onlangs zijn jaaroverzicht van de Rabobank bekeek: hij bleek over 2013 nul komma nul procent rente te hebben gebeurd op zijn 100 duizend euro spaargeld. Wat was er misgegaan? De voormalige autoverkoper ontdekte dat hij het geld voor zijn oude dag per ongeluk naar zijn betaalrekening had overgemaakt in plaats van naar zijn spaarrekening. 'Ik had het verkeerde van de twee rekeningnummers ingetoetst, dat is het hele eieren eten', zegt de kersverse internetbankierder, die niet met zijn naam in de krant wil. Hij wijt de vergissing aan zijn angst voor alles wat met computers en internet te maken heeft. Tot een paar jaar geleden meed hij de digitale wereld als de cholera. Maar door alle sluitingen van bankfilialen en de overgang naar internetbankieren kocht hij toch maar een pc. 'Ik ben geen knoppenman', zegt hij over zijn digifobie. 'Ik word doodnerveus van computers.'


De 78-jarige vindt dat de Rabobank hem in de kou laat staan. Hij verwijt de bank hem nooit te hebben gewaarschuwd dat hij een ton tegen 0 procent rente op een betaalrekening had staan. 'Geen e-mail, geen telefoontje. Het is dat ze verplicht zijn me een jaaroverzicht te sturen, anders had ik de fout nooit opgemerkt.' Hij verwijt de bank ook dat ze hem niet tegemoet wil komen. 'Ik voel me beroofd door mijn bank, alleen maar omdat ik een foutje heb gemaakt.' Hij wil alsnog rente over 2013 ontvangen.


Nul op het rekest

Helaas, Rabobank gaat hem niet tegemoetkomen. Een woordvoerder zegt niet op individuele gevallen te mogen ingaan. In algemene zin is het zo dat betaalrekeningen geen rente geven en dat veel klanten elke maand ook een papieren afschrift krijgen. Maar de Volkskrantlezer zegt dat op die afschriften helemaal niet stond dat hij 0 procent rente kreeg. Rabobank vindt niet dat ze tekort is geschoten. De bank zegt computerschuwe klanten op vele manieren te helpen: via cursussen, via de Rabofoon, of via een speciaal betaalpakket voor computerloze klanten.


De lezer is teleurgesteld, maar staat open voor een gesprek met de bank. 'Het had ze gesierd als ze hadden gezegd: we begrijpen het en maken de fout ongedaan. Dat is coulance. Maar dat woord kennen ze niet. Bankiers hebben een eed gezworen dat ze het belang van de klant centraal stellen. Niets van te merken.'


Ook last van de digitale wereld? Mail naar op=op@volkskrant.nl

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.