Geen recensie, dat is pas erg

Mijn eerste slechte recensie vergeet ik nooit. Een paginagroot stuk met in het midden een reusachtige auteursfoto waarop ik schaapachtig naar de camera lachte. In mijn verbeelding stond er boven die foto 'Opsporing Verzocht'. Een misdadiger, schuldig aan het schrijven van slechte gedichten. Ik had de recensie nog niet uit of ik pakte mijn bundels uit de boekenkast en liep ermee naar zolder waar ik ze verstopte onder een stapel oude kleren. Het gebeurde voor ik zelf goed en wel doorhad wat ik deed. Een primaire reactie. Ontkenning.

Welke dichtbundel? Waar dan?

Ik schaamde me dood.

Vrienden en collega's probeerden mij op te beuren. Beter een slechte recensie, zeiden ze, dan geen recensie. Onzin, dacht ik. Maar ze hadden gelijk. De slechte recensie zette iets in gang. Er kwamen berichten van mensen die het er wel of niet mee eens waren, er ontstond een gesprek waardoor ik me opnieuw tot mijn werk ging verhouden. Ik zag wat ik er goed aan vond en waar ik steken had laten vallen. Ik leerde het verdedigen.

Geen recensie is ook een recensie, zei een bevriende schrijver laatst, en het is de ergste die je kunt krijgen want wat het zegt is: jouw boek bestaat niet. Hij noemde het 'een soort van wiegedood'.

Soms is dat gewoon een kwestie van domme pech. Het ijzersterke debuut van Marijke Schermer is in de Volkskrant niet gerecenseerd. Toen ik ernaar vroeg, wist de boekenredactie niet precies waarom. Tijdgebrek, of te veel anderen die op dat moment harder schreeuwden om de aandacht. En zo bleef een van de beste debuten van het afgelopen jaar hier onopgemerkt. Dan liever een paginagrote ramp waar tenminste op gereageerd kan worden, die het werk doet bestaan en wellicht ook groeien.

Nu klink ik trouwens stoerder dan ik ben. Eergisteren leverde ik de laatste versie van mijn nieuwe dichtbundel in en vannacht droomde ik al dat ik werd opgegeten door zeven recensenten. Ze waren groot als bomen, ze hadden slagtanden en ze zongen: schuldig, schuldig.

MARJOLIJN VAN HEEMSTRA

Schrijfster en theatermaakster

undefined