Geen polsbandje maar een chip: het festival als sociaal netwerk

Eurosonic maakt gebruik van het traditionele polsbandje, dat bij zo goed als elk festival als toegangsbewijs dient. Maar aan het bandje zit deze keer een RFID-chip vast, waarmee bezoekers inchecken op een locatie.

Het polsbandje met RFID-chip. © vk.nl

Alle ingecheckte personen worden verzameld op een speciale website, waar contact gezocht kan worden met andere aanwezigen en je kunt zien wie waar is. Daarbij kunnen dragers van de chip iets 'liken' of deelnemen aan peilingen. Intellix, het bedrijf dat de techniek ontwikkelde, zei al eerder bestaande sociale netwerken te willen integreren. De chip geeft ook toegang tot speciale content op de website, en het kan gebruikt worden bij verschillende interactieve installaties tijdens het festival.

Voor de organisatie geeft het in- en uitchecken intussen een schat aan waardevolle informatie. Hoeveel bezoekers kwamen waar op af? Wie bleef waar, en hoe lang? Hoewel de festivalorganisatie zegt dat deze gegevens alleen voor intern gebruik zullen worden opgeslagen, is er een mogelijkheid om de chip te anonimiseren.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden