Geen 'multicultureel drama' bij On Stage!

De Nederlandse cultuur centraal stellen is op het Rotterdamse vmbo absurd, vinden ze bij On Stage!. Meer chauvinisme doet Nederlanders geen kwaad, volgens jurist A....

Van onze verslaggever Fred de Vries

'Nee, ik wil niet líever over de Nederlandse cultuur leren. Ten eerste spreek ik niet veel Nederlands, en bovendien hou ik van raï. Man, dit is ons land niet. Ik ben een halfbloed, maar ik ben in Marokko opgegroeid.'

Mohammed Hamdaoui (18) kwam twee jaar geleden naar Nederland. Hij zit nu op het vmbo Nieuw Rotterdam, waar hij deelneemt aan On Stage! De bedoeling van dit project is leerlingen hun cultuur te laten ontdekken en daar trots op te zijn.

Door de Marokkaanse cultuur te vergelijken met hun eigen achtergrond, moeten de jongeren begrip en respect voor elkaar krijgen. 'Je laat bijvoorbeeld een Marokkaanse bruidsjurk zien. Een Kaapverdiaan die daar niets in herkent, vertelt dan hoe een huwelijk er bij hem thuis aan toe gaat', zegt Ben Blomsteel, docent aan Nieuw Rotterdam en coördinator 'brede school', waarbinnen On Stage! valt.

On Stage! richt zich op derdejaars scholieren. De eerste zes lessen zijn verplicht en vallen onder maatschappijleer of Nederlands, daarna is deelname vrijwillig en moeten de volhouders zeven vrije middagen opofferen. Het gaat om een proefproject. Deze zomer wordt het lesmateriaal landelijk aangeboden.

Op Nieuw Rotterdam kunnen de deelnemers kiezen uit decorbouw, muziek of dans. Van de 125 leerlingen zijn er een stuk of veertig over. Mohammed is een van hen. Hij doet mee aan een project over de Noord-Afrikaanse raïmuziek en heeft in het Arabisch een gedicht geschreven 'over de liefde', dat hij in het leslokaal met veel passie in de microfoon kreunt.

De zwarte rapper Danilson wisselt het Arabisch af met een mix van Nederlands en Engels. De muzikale begeleiding komt van een groepje medescholieren, een dwarsdoorsnee van de multiculturele samenleving. Met de aantekening dat er geen enkele Nederlander meedoet.

On Stage! is bedacht door Stichting Loeder Events, die via Nighttown subsidie heeft gekregen. Het project lijkt haaks te staan op de ideeën die publicist Paul Scheffer uitte in zijn noodkreet over 'het multiculturele drama', waarbij hij pleitte voor extra nadruk op de Nederlandse taal, cultuur en geschiedenis om zo integratie te bespoedigen.

Harrie van de Louw van Loeder Events, bedenker van On Stage! glimlacht als hij dat hoort. 'In een stad als Rotterdam kun je niet meer van integratie spreken. De leiding in een wijk als deze (Delfshaven) is in handen van de autochtonen, maar de straat is van de buitenlanders.' Natuurlijk, zegt hij, is het belangrijk dat ze de Nederlandse taal spreken en leren over de vaderlandse geschiedenis. 'Maar de heersende cultuur moet zich bovenal openstellen voor nieuwe ontwikkelingen.'

Scheffers suggestie om de Nederlandse cultuur centraal te stellen doet op Nieuw Rotterdam absurd aan. De school telt tweeënvijftig nationaliteiten en ruim 99 procent van de leerlingen is van buitenlandse afkomst. Op school- en straatniveau, vinden de uitvoerders van On Stage!, is het belangrijker dat Turken en Marokkanen goed met elkaar omgaan dan dat ze leren over Willem van Oranje.

'Dat idee van Scheffer is dingen opleggen. Dit project draait juist om écht integreren', zegt docent Blomsteel. 'We werken met voorwerpen die betekenis hebben in Rotterdam. Het heeft niks te maken met terug naar je wortels. Ze moeten begrip krijgen voor elkaars cultuur.'

Dat het daaraan weleens schort, bleek bij het dansproject van On Stage! dat werd verzorgd door een Turkse docente. Blomsteel: 'Die ging met de Turkse meiden in hun eigen taal praten. De Marokkanen voelden zich buitengesloten.' De docente moest het veld ruimen. Een Tsjechische leert de Turkse en Marokkaanse meiden nu Noord-Afrikaanse dans.

In het oefenlokaal zet het muziekclubje rond Mohammed voor de tiende keer dezelfde deun in. Het lukt de drummer maar niet om strak te slaan. De tijd dringt. Over een paar weken moeten ze optreden tijdens een slotfeest in Nighttown. 'Ja', zegt Mohammed, 'dankzij deze lessen ben ik er best trots op Marokkaan te zijn. Logisch toch?'

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden