Geen klachten bij Virgin-katerlijn
We hadden al Virgin Atlantic Airways, Virgin mega-musicstores, Virgin Communications, Virgin Cola en Virgin Holidays. Nu is er ook Virgin Vodka....
Wodka? Waarom gaat de Engelse adventure-capitalist, zoals Richard Branson zichzelf noemt, na platen, vliegtickets, computerspelletjes en reisjes naar Amerika nu ineens wodka verkopen? Het antwoord van de 44-jarige multimiljonair, in spijkerbroek en Virgin Vodka-shirt aan de bar van de Amsterdamse discotheek de RoXY. 'Oudere mensen drinken gin, jonge mensen drinken steeds meer wodka. Daar kom je achter door te babbelen.'
Richard Branson heeft zich nooit wat aangetrokken van marktonderzoeken en -monopolies. Hij koestert zorgvuldig zijn imago van lefgozerig-ondernemer-zonder-chauffeur-of-stropdas, die nieuwe ondernemingen opzet omdat hij het instinctieve gevoel heeft dat er 'ergens behoefte aan is'.
Dinsdagavond werd in de RoXY het nieuwe merk geïntroduceerd bij een 'select' gezelschap van zakenrelaties, Virgin-medewerkers en journalisten.
Het feestje was door een ludieke marketingstrateeg opgezet als een test, met geen ander doel dan te bewijzen dat je van Virgin Vodka geen kater krijgt. Virgin Vodka moet zich namelijk van bijvoorbeeld Smirnov onderscheiden door haar 'zuiverheid'. Three times distilled, for extra purity is het motto, wat volgens Branson gegarandeerd hetzelfde betekent als: no hangover.
Nu weet elke alcoholist dat je met alleen wodka sowieso het beste af bent de volgende morgen, omdat wodka vrijwel altíjd zuiver is. Of zoals een aanwezige 'drankenexpert' zegt: 'Het is allemaal onzin.' Maar dat mag de pret niet drukken. Bij binnnenkomst onderwerpt iedereen zich gewillig aan de blaastest (want als je er iets anders bij drinkt, houdt de zuiverheids-claim natuurlijk op). Lieftallige dames met bidons vol wodka-aarbeienmix en wodka-perzikenmix op hun rug tanken het gezelschap in rap tempo bij. Nadat Branson zelf, spuitend met Virgin Vodka, in een kooitje van het plafond naar beneden is gedaald, komt de stemming er goed in. Er wordt gehoused, gesjansd, en de vele camera's kunnen het bewijs leveren: Virgin Vodka is jong en hip.
Hangend aan de bar, afgeschermd door security-dames die met hun opgebonden borsten iedereen op afstand houden, voorspelt Branson - die in Engeland bovenaan de lijst staat van 'wie de Britten zouden willen zijn' - dat Virgin Vodka binnen een jaar 7 procent van de Nederlandse markt zal veroveren.
In Engeland is het merk een half jaar op de markt, en wordt er ten opzichte van elke drie Smirnovs al één Virgin Vodka gedronken, zegt hij. 'Maar daar is mijn naam veel bekender, dat helpt.'
Het is om zijn naam dat Branson met een speedboat de Atlantische Oceaan overstak, en een vergeefse poging deed hetzelfde traject non-stop af te leggen met een luchtballon (hij eindigde op een ijsvlakte in het poolgebied). 'Het woord Virgin kan geschikt zijn voor zo'n beetje alles wat je maar kunt bedenken', zei hij ooit.
Nu heet dat produkt dus: Virgin Vodka. De wodka waarvan je geen kater krijgt. Als alles goed gaat. Voor de zekerheid krijgen de beschonken gasten bij het weggaan een overlevingspakket mee naar huis. Met Spa-rood en jus en onduidelijke pillen. Er zit ook het telefoonnummer in van de Virgin Vodka Katerlijn. Nee, de marketingjuffrouw heeft nog geen klachten gehad. 'Iedereen voelt zich prima.' En mag zij nu vragen: 'Bent u van plan in de toekomst Virgin Vodka te gaan drinken?'
Judith Koelemeijer