'Geen Kalf krijgen, dat is ook leuk'

'Luister jongens/er zit nou bij het filmfonds/een filmvriend en niet zo maar een meneer', zong Béatrice van der Poel op de openings avond van het Nederlands Film Festival....

Lek maakt vanavond kans op vijf Gouden Kalveren, een record in de twintigjarige geschiedenis van het filmfestival. Van de Velde werd genomineerd voor beste regie, beste scenario (samen met Simon de Waal) en beste lange speelfilm (samen met co-producent Rolf Koot van All Yours Film). Victor Löw werd genomineerd voor beste acteur, Ricky Koole voor beste actrice.

Als Van de Velde wint, zal hij zijn prijzen niet zelf in ontvangst nemen. Hij vertrok onlangs met vrouw en kinderen op wereldreis - twee maanden nadat hij in dienst was getreden als intendant van het Nederlands Fonds voor de Film. De regisseur is voorlopig met filmmaken gestopt om in zijn nieuwe functie commerciële films voor een breed publiek te ontwikkelen.

Zijn reis stond al drie jaar vast, vertelde hij Ryclef Rienstra en Felix Rottenberg, directeur en bestuursvoorzitter van het filmfonds, toen zij hem vroegen als opvolger van Richard Woolley. Maar Van de Velde had de ambitie om tijdens de reis nog wel iets te doen. Scripts en nieuwe ideeën zal hij downloaden in Nieuw-Zeeland en Australië, reacties worden teruggemaild. Een telefoongesprek naar het andere eind van de wereld kost tegenwoordig nog maar 36 cent per minuut, merkt hij monter op.

Voor zijn vertrek werkte Van de Velde zich door ruim 140 speelfilmvoorstellen, variërend van komedies tot thrillers, van horror tot musicals. Op basis van zijn advies heeft het bestuur van het filmfonds, de grootste subsidiepot voor filmmakers in Nederland, dertien bijdragen toegekend voor scenario-ontwikkeling. Van de Velde beoordeelde de projecten anoniem, geheel volgens zijn subjectieve normen.

In twee gevallen was de auteur niet moeilijk te raden: Papa is razend moest wel Ruud van Hemerts sequel zijn op Mama is boos! En Jaren later kon van niemand anders dan Jan Donkers zijn, die een vervolg schreef op Een maand later waarin Renée Soutendijk en Monique van de Ven elkaar na twaalf jaar weer ontmoeten. 'Dat soort films is belangrijk. Vergelijk het met een feestje of een avondje uit. Je moet kunnen inschatten wat voor feestje het wordt, wie er zullen zijn. Daar zijn bekende, herkenbare gezichten voor nodig.'

Ook bekijkt Van de Velde of het mogelijk is om succesvolle, goed ontvangen toneelstukken als Desperado en De gidsen te verfilmen en benaderde hij de schrijvers van drie Nederlandse Oscar-winnaars: Mike van Diem (Karakter) Marleen Gorris (Antonia) en Gerard Soeteman (De aanslag). 'Als je nog een droom hebt, ben ik zeer geïnteresseerd', liet de intendant hen weten.

Inmiddels zijn vijf van zijn voorganger voorgelegd aan Fine BV, die eraan werkt de films financieel van de grond te krijgen. Van de Velde noemt het 'een grote test-case' wat er met de films gebeurt. 'Niemand weet wat commercieel is, anders zaten we allemaal op de Bahama's.'

Een bijkomend probleem voor de Nederlandse film, aldus Van de Velde, is de verslechterde distributie. 'Het beleid van de majors, de grote Amerikanen, is zo agressief. All Stars deed het in zijn eerste weken niet goed, maar toen konden we biocoopexploitanten nog overhalen de film nog een weekje te laten staan. Met Lek lukte dat niet meer.'

Daar kan een Gouden Kalf intussen ook niets meer aan veranderen. Van de Velde rekent overigens nergens op. 'Het is een tombola. Bovendien: ik ben nog nooit zo vaak aangesproken als toen All Stars géén prijs won. Ik kreeg kaartjes hoe onterecht dat wel niet was. Het is leuk om een Kalf te krijgen; het is ook heel leuk om er geen te krijgen.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden