Geen goede dictator

Plots was Karin de Groot exit bij Net 5. Nu beslist ze over leven en dood van nieuwe tv-formats.

HAROON ALI

Het was stil, heel stil rond Karin de Groot (41), die vorig jaar haar baan als zendermanager bij Net 5 moest opgeven wegens 'een verschil van inzicht over het te voeren beleid'. De Groot, van nature loyaal aan haar werkgevers, neemt niet makkelijk afscheid. 'Als ik eenmaal ergens zit, heb ik niet de behoefte weg te gaan. Ik heb ook mijn hele studententijd bij dezelfde bakker gewerkt', zegt ze in haar nieuwe kantoor bij productiehuis IDTV in Amsterdam-Noord, waar ze sinds een maand werkt als producent.

Na veertien jaar bij Endemol en vijf jaar bij Net 5 moest het roer om. 'Maar wat ik dan wilde doen, daar kwam ik niet snel uit.' De Groot begon een webwinkel voor zelfgemaakte tafellakens en kussenslopen: Pimp en Co. 'Op Koninginnedag verkochten we zo veel spullen, dat ik een fabriek wilde zoeken om op grotere schaal te produceren. Mijn schoonzus was verbaasd: het is toch onze hobby? Toen antwoordde ik: nee, we hebben een bedrijf.' Een bedrijf dat nog steeds loopt, en goed ook. 'De een gaat in therapie, ik doe dit.'

De Groot deed ook freelance consultancyklussen en zou zich tot september inzetten voor CliniClowns. 'Ik dacht: mooi, dan kan ik daarna bedenken wat ik met mijn leven wil.' Maar toen belde Shula Rijxman, directeur van IDTV. 'Toen ik nog bij Endemol zat, dat destijds de pretfabriek werd genoemd, vond ik IDTV al een producent met klasse.' Binnen een week waren ze eruit.

Nog even terugblikken: wat was bij Net 5 precies het verschil van inzicht?

'Kijk naar Net 5 zoals het was, en zoals het nu is. Drama onderscheidde Net 5 van de rest, maar toen andere zenders ook drama gingen uitzenden, moesten we iets anders gaan doen. Ik wilde gezichten aan de zender binden, zonder hen een torenhoog salaris te betalen, want Net 5 heeft niet het grootste budget. Dat lukte, met Katja Schuurman, Bracha van Doesburgh en Hanna Verboom. Maar toen ging reality, zoals Secret Story, een grotere rol spelen, en daar stond ik niet achter. Als zendermanager kun je dan meedoen of weggaan.'

Onder jouw bewind leverde Net 5 toch ook flink wat marktaandeel in?

'In plaats van twee piekavonden van 15 procent, wilde ik een stabieler marktaandeel door de week heen. Dat is gelukt. Waar ik op afgerekend mag worden, is dat er niet een nieuw succes als Expeditie Robinson is gekomen. Ik had de nieuwe hit moeten vinden.'

De nieuwe Gooische Vrouwen?

'Dat was een dramaserie die Net 5 nooit had kunnen betalen. Natuurlijk had ik die serie willen hebben en ik had de verwachting dat S1ngle net zo zou goed scoren. Het is te makkelijk om te zeggen: het ligt aan het budget, want uiteindelijk moet je 1.000 procent uit je handicap halen.'

Baal je van je vertrek bij Net 5?

'Ergens is er een egoding. Als je vertrekt, wil je zelf degene zijn die zegt: ik ga. Maar ik ben er niet zuur over en kan met Eric van Stade (algemeen directeur van SBS Broadcasting, waar Net 5 onderdeel van uitmaakt, red.) nog steeds gezellig een wijntje drinken. Het was één van de leukste banen in mijn leven. En na een jaar eruit te zijn geweest, vind ik het fantastisch om nu weer televisie te maken.'

Je zit een maand op je nieuwe functie. Ben je al ingewerkt?

'Jawel, maar ik heb nog niet alle knowhow. Programma's als Lola zoekt Brood of Dierenbeschermers zijn bekend terrein, maar genres als documentaire zijn nieuw voor mij. In die materie moet ik me nog invreten, dus ik kom hier zeker niet als de alwetende Karin de Groot binnenwandelen. Bij Net 5 duurde het ook een jaar.'

Vind je het irritant dat je nog niet alles in de vingers hebt?

(Lachend:) 'Dat vind ik vrij irritant, ja. Ik heb vooral ervaring met commerciële zenders, dus als ik nu een pitch bij de VARA moet doen, zit ik hier al om acht uur 's ochtends om dat voor te bereiden. Dit is voor mij geen school waar je herexamen kunt doen.'

Hebben de publieke omroepen met alle bezuinigingen nog geld om programma's van IDTV te kopen?

'Je moet slimmer produceren, zodat er minder geld naar het programma hoeft. Ik denk dat korte programma's van een half uur verdwijnen. Het is relatief goedkoper om één lange aflevering te maken dan twee korte afleveringen die samen dezelfde lengte hebben. We moeten als producent ook meer gaan denken vanuit de zender of omroep. Commerciële omroepen denken vanuit avonden met een bepaald gevoel, publieke omroepen willen een programma dat specifiek bij de achterban past.'

Annette de Vries is ook net begonnen, als hoofdredacteur. Ga jij je als producent alleen met de cijfers bezighouden, en zij met de inhoud?

'Ik heb meer ervaring met de inhoud van programma's, dus daar blijf ik bij betrokken. Er gaat geen band de deur uit zonder dat ik die heb gezien en het keurmerk van IDTV erop heb gezet. Cijfers zijn niet mijn sterkste kant, dus ik ben blij dat wij hier mensen in huis hebben die daar wel goed in zijn.'

Aan welke eisen moet het perfecte programma voldoen?

'Een ideaal programma bepaalt mijn agenda. Dat ik niet met een vriendin uit eten ga omdat ik op donderdagavond Wie is de Mol? wil zien. Dat is een goed voorbeeld van programma dat je niet op Uitzending Gemist wilt zien, omdat je er de volgende dag bij de koffieautomaat over wilt meepraten. Zo'n verslavend programma wil ik bedenken, de nieuwe Wie is de Mol? of Boer Zoekt Vrouw. Daarom wil ik ook mensen om mij heen hebben die goed zijn met sociale media, maar die ook boeken lezen en naar festivals gaan. Een goed concept bedenk je niet door binnen te zitten.'

Jouw taak is om de hele dag ja en nee te zeggen. Gaat dat je goed af?

'Ja, maar als ik rood zeg en de rest zegt blauw, dan is het waarschijnlijk niet rood. Op managementniveau hoef je niet altijd consensus te bereiken, maar op creatief gebied laat ik mij graag overtuigen door goede argumenten. Ik zou geen goede dictator zijn.'

CV Karin de Groot

1969 Geboren te Bodegraven

1988 Hogeschool voor journalistiek, Tilburg

1992 Werkzaam bij Endemol Nederland. Begonnen als redacteur bij de 5 Uur Show, opgeklommen tot producent van onder meer Life and Cooking en Peter R. de Vries, Misdaadverslaggever.

2005 Zendermanager Net 5 bij SBS Broadcasting

2011 Producent bij IDTV

Karin de Groot woont met haar man en drie kinderen in Amsterdam.

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden