Geen glas cola minder

Wereldwijd worden Amerikaanse producten geboycot vanwege Irak. Hoe zit dat eigenlijk in Nederland? In de Haagse Schilderswijk is van boycot geen sprake....

Bij islamitische slagerij Rif in de Haagse Schil derswijk is Mecca Cola de eerste week dat het in het assortiment zit, goed verkocht. Zes kratten van acht flessen hadden de eigenaars ingeslagen, een paar dagen later staan er nog vijf in de schappen. Daar mee zijn er evenveel verkocht als Coca Cola, waarvoor Mec ca Cola een islamitisch, of anti-Ameri kaans, alternatief is.

Coca Cola als het symbool van de Ame ri kaanse werelddominantie. De Franse zakenman van Tunesische afkomst Tawfik Mat hou li vindt dat moslims moeten voorkomen dat hun geld in de zakken van Bush belandt, zoals hij begin dit jaar in de Volkskrant zei. En Coca Cola was voor hem het meest logische product om aan te pakken. In Frankrijk werd Mec ca Cola, waarvan een deel van de opbrengst naar Palestijnse doelen gaat, een groot succes.

Fouad (32), een Marokkaanse Fransoos herkent onmiddellijk de anderhalve literfles met het Coca Cola-achtige logo. Hij is op bezoek bij zijn zus in Leiden. In een cafetaria tegenover station Hollands Spoor leert hij zichzelf Nederlands door een zelfgemaakt woordenlijstje uit het hoofd te leren. Mecca Cola wordt door hem en andere moslims in Frank rijk inderdaad gedronken. 'Het is best lekker. Als een moslim een goed product maakt, dan koop ik dat. Maar als het niet goed is, koop ik het niet.'

Meer zit er wat de Fransman betreft niet achter. Hij boycot geen Amerikaanse producten, en vindt dat ook niet nodig. Zorgen over de toestand in de wereld, en Irak in het bijzonder heeft hij wel, maar woede tegen Amerika niet.

Hetzelfde geldt voor de twee tieners van Ma rok kaanse afkomst die zich tijdens de wandeling naar school met een jointje wat moed in roken. Wat er in Irak gebeurd is, is 'goed en slecht'. Oké, toen de oorlog begon waren ze kwaad op Amerika, maar een glas Coca Cola hebben ze er niet minder om gedronken. De fles Mecca Cola (gelieve niet te mixen met alcohol, luidt het verzoek op het etiket) herkennen ze niet.

Er zijn veel moslims in de Schilderswijk, en ook veel islamitische winkeltjes. Maar de bevolking vraagt niet om Mecca Cola, en lang niet alle winkeliers hebben het in het assortiment.

Alleen bij slagerij Rif is het product een succes zelfs al is de prijs een kwartje hoger dan de anderhalve euro die volgens het etiket de maximumprijs zou moeten zijn. Het hele idee achter Mecca Cola laat de islamitische winkelbediende koud. Maar een nieuwe cola verkoopt altijd goed. 'Klanten kopen het een of twee keer. Niet vaker. En, de meeste klanten zijn geen moslim.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden