Geen geld voor betere behandeling van dyslexie

'Dislexie fraagt eve aandagt', begint de website van Sire. Die aandacht vragen de behandelaars van de stoornis waarbij kinderen en volwassen woorden niet kunnen herkennen en bij het schrijven veel fouten maken....

Marc van den Broek

Ze besloot medio mei geen 21,7 miljoen euro ter beschikking te stellen voor onderzoek naar de beste behandeling voor de stoornis die naar schatting 1 op de 25 mensen treft.

Haar afwijzing komt net in de periode dat er bij de behandelaars van dyslexie, veelal psychologen en logopedisten, overeenstemming ontstaat over de beste aanpak van woordblindheid. Op een congres over dyslexie in Groningen, afgelopen woensdag, werden de resultaten gepresenteerd. 'Het is de eerste keer dat er in Nederland deugdelijk onderzoek naar een methode is gedaan', zegt drs. Michel Ekkebus, medewerker aan de studie en directeur van het Regionaal Instituut voor Dyslexie in Arnhem.

'Er is een enorme wildgroei ontstaan aan mogelijkheden om dyslexie op te heffen', zegt Ekkebus. Hij noemt er een paar. 'Letters kleien op de hei. Leren stil te staan, op een skippybal huppelen.' Een korte zoektocht op internet levert meer merkwaardige therapieën zoals het tekenen van achtjes op papier.

'Het is simpel', zegt de psycholoog, 'om iets aan de stoornis te doen, moet je iets met de klank van het woord doen.' Mensen die dyslectisch zijn, verstaan de woorden wel en begrijpen de klanken, maar kunnen een woordbeeld niet vertalen naar de juiste klanken.

De methode die Ekkebus heeft onderzocht, is het gelijktijdig aanbieden van een woord op een computerscherm en het laten horen van dat woord. Op het scherm verschijnt het woord 'bakker' en de computer zegt 'bah' en 'ker'. Door met de muis op een deel van het woord te klikken, wordt de klank van dat woorddeel uitgesproken.

De omgekeerde weg wordt ook getraind. Er wordt een woord uitgesproken en op het scherm verschijnen de letters en lettercombinaties die een klank vormen. Met het aanklikken van de juiste klanken kan het betreffende woord worden samengesteld.

Uit de woensdag gepresenteerde resultaten blijkt dat van de zestig kinderen ruim 85 procent na de cursus voldoende kan spellen of lezen. Iets meer dan de helft doet beide dingen goed, 13 procent boekt geen vooruitgang.

Uit een evaluatie van behandelingen, opgesteld door de Maastrichtse neurowetenschapper dr. Leo Blomert in november vorig jaar, blijkt dat er uitzicht is op een eenduidige aanpak van dyslexie, maar dat die nader onderzoek behoeft. 'Wij willen dat graag doen', zegt Ekkebus, 'en verwachten dat het ministerie geld geeft. We hadden meteen veel kinderen kunnen behandelen.'

Ross-van Dorp zegt dat er geen geld is voor nieuw beleid. Ze geeft geen subsidie omdat ze niet denkt een behandeling van dyslexie op afzienbare termijn te kunnen vergoeden. Ook vindt ze dyslexie geen zaak van Volksgezondheid alleen, maar ook van Onderwijs.

De Tweede Kamerfracties hebben vorige week 36 vragen gesteld over de beslissing van de staatssecretaris.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden