Geen files voor motoren?

Sjanie Oostdijk van de Koninklijke Nederlandse Motorrijders Vereniging: 'Een automobilist in een file heeft geen uitzicht naar voren, dus logisch dat hij even naar links stuurt om in de verte te kijken....

GIJS ZANDBERGEN

Aad Westerlaken, voorzitter CNV: 'Ik woon in Culemborg, dus ik moet over de A 2 naar mijn werk, dan weet u het wel. Op de vluchtstrook mag je sowieso niet komen, en langs de vangrails is me te link. Niet alleen omdat daar de meeste troep ligt, maar ook omdat automobilisten gemakkelijker uitwijken naar iets dat vaststaat, dan naar de collega-automobilist die naast hen rijdt. Tussen de auto's maak je ook het best gebruik van de flexibiliteit en het grote remvermogen van een motorfiets. Voor de goede orde, dan heb ik het niet over die grappenmakers die overal tussendoor janken. Als het verkeer tachtig in het uur rijdt, moet je gewoon meerijden. Want het is niet de motor, maar de motorrijder die uitmaakt hoe hard er wordt gereden. Daarom is het goed dat er nu toch een norm van veertig kilometer is gesteld. Dat schept voor de motorrijder duidelijkheid en de automobilist weet nu ook wat hij kan verwachten.'

Eric Bulsink, redacteur Moto'73: 'Je kunt niet zeggen dat iemand op een sportieve motor eerder langs een file rijdt dan iemand op een chopper. Misschien omdat rijders op dikke toermotoren meer ruimte nodig hebben daardoor sneller blijven staan, net als chopperrijders die over het algemeen wat minder motorroutine hebben. Maar mijn ervaring is dat èlke motorrijder files inhaalt. Alleen doet de een het wilder dan de ander. Hoewel het allemaal reuze meevalt, want bij mijn weten gebeuren er weinig ongelukken. Wie langs een file rijdt, is extra geconcentreerd, want er kan altijd een automobilist even uit de file sturen om in de verte te kijken.'

Wim van de Camp, Tweede-Kamerlid (CDA): 'Ik woon twaalf minuten van de Tweede Kamer, dat is te kort om de motor warm te laten worden, dus ik kom gewoon op de fiets met een pakje brood achterop. Maar in de weekeinden ben ik een fanatiek motorrijder, dan haal ik zeer regelmatig de file in. Dat is ook een van de charmes van het motorrijden, al hangt het er wel een beetje van af op welke motor ik op dat moment rij, want ik heb er meerdere. Op de Harley Davidson met dat brede stuur doe ik het niet zo gauw, maar op de Kawasaki gaat het prima. Nooit problemen gehad. Ik steek voor de veiligheid wel wat extra licht op. Dan blijkt ook dat de meeste automobilisten best willen meewerken. Laat ik zeggen dat van de honderd automobilisten er negentig opzij gaan en tien niet.'

Willem Leniger, hoofdredacteur KNAC-magazine: 'Wij automobilisten hebben in de file altijd de neiging om van baan te verwisselen. Zo is de mens. En als ze komen stil te staan, stappen ze uit om hun jasje uit te trekken. Ik hoef u niet te vertellen hoe gevaarlijk dat kan zijn. Kan. Want gelukkig heeft een motorrijder een aangeboren gevoel voor lijfsbehoud. Dat moet ie ook wel hebben, want anders was zijn verhaal gauw uit. Je kunt op de openbare weg met een motor nu eenmaal niet onbeperkt te keer gaan. Op een circuit is het nog wat anders. Daar maak je een schuiver en kom je wel tot stilstand, maar langs de openbare weg staat altijd wel ergens een boom.'

Wil Hartog, voormalig motorcoureur: 'Ik rij wel niet zo vaak meer motor, maar als ik op m'n Suzuki stap, wil ik, net als vroeger, vooraan rijden, of op z'n minst vooraan staan. Dus in de file haal ik in. Nu willen veel andere mensen ook vooraan rijden. Dat betekent dat iedereen van nature geneigd is zo veel mogelijk aan de linkerkant van de weg te rijden. Maar voor een goed en veilig verkeer moet het juist zo zijn dat wie op de rechterbaan rijdt, zo veel mogelijk rechts houdt, en op de linkerbaan zo veel mogelijk links. Dan blijft er in het midden een mooie ruimte over voor de motorrijders. Als de overheid daar nou een goede voorlichtingscampagne aan besteedt, kunnen er een hoop problemen worden opgelost, want dan gaan er veel meer mensen op de motor naar hun werk. Dat zou prachtig zijn, want er is toch al zo weinig ruimte in ons land. Meer motorrijden hoeft helemaal niet gevaarlijker te zijn. Als je er maar van uitgaat dat niemand je ziet en dat alles van jou afhangt. Als je verdedigend rijdt hoeven er geen ongelukken te gebeuren. Op de weg ben ik dan ook nog nooit onderuit gegaan. Op de baan wel, maar daar heb je veel sneller dat je de motor onder je uittrekt. Logisch, want dan ben je aan het racen.'

Gijs Zandbergen

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden