'Geen extra zetel door online campagne'

Digitaal campagne voeren via sociale media heeft geen noemenswaardig effect op de uitslag van de verkiezingen. Dat schrijft het Nederlands Dagblad. Actief gebruik van sociale media levert uiteindelijk maar ongeveer 500 stemmen op.

De Facebook-pagina van Diederik Samsom.Beeld Facebook

Dat blijkt uit nog niet gepubliceerd onderzoek van politiek deskundigen Kristof Jacobs en Niels Spierings van de Radboud Universiteit Nijmegen. Volgens de onderzoekers gaan politici er ten onrechte van uit dat zij stemmen kunnen binnenhalen door geregeld gebruik te maken van Twitter of Hyves.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden