‘manifeste marktverstoring’

Géén Europese treinkampioen – Brussel verbiedt fusie Alstom-Siemens: ‘De Chinezen komen niet’

De Europese Commissie verbiedt de overname van de Franse treinbouwer Alstom door zijn Duitse concurrent Siemens. Het verbod is uitzonderlijk, de Commissie blokkeert vrijwel nooit een fusie. Daarnaast was de druk uit Parijs en Berlijn om de nieuwe Europese treinkampioen goed te keuren enorm.

De nieuwe Eurostar, die rechtstreeks naar Londen rijdt, komt aan op Amsterdam Centraal. Beeld ANP

Volgens Europees commissaris Vestager (Concurrentie) zou met de combinatie van Siemens en Alstom een marktmoloch ontstaan die de concurrentie op de treinmarkt – vooral bij de bouw van hoge snelheidstreinen en beveiligingssystemen – beëindigt. Dat leidt volgens de commissaris tot hogere prijzen voor treinreizigers, minder keuze voor de railbeheerders en minder vernieuwing. De twee bedrijven reageerden teleurgesteld op het besluit.

Vestager toonde zich niet onder de indruk van de zware politieke druk uit Parijs en Berlijn om de fusie toe te staan. ‘Ik luister ook naar de andere 26 lidstaten, niet alleen naar de twee die zich het meest roeren’, aldus Vestager woensdag bij de presentatie van het besluit. Dat werd volgens haar gesteund door de hele Commissie.

Vestager wees erop dat Siemens en Alstom nu al de grote spelers zijn op de Europese markt én wereldwijd. De Chinese treinbouwer CRRC is weliswaar in omvang groter, maar is nauwelijks buiten China actief. CRRC heeft alleen wat metrostellen in de Verenigde Staten verkocht.

Vestager maakte korte metten met het Duits-Franse argument dat de fusie nodig is, omdat anders de Chinezen de Europese treinmarkt overnemen. ‘De Chinezen komen niet’, zei Vestager. Ze voorziet ‘in de nabije toekomst’ geen enkele kans voor CRRC om hoge snelheidstreinen te verkopen in Europa of de zeer gespecialiseerde veiligheidssystemen (waarschuwing, remmen, communicatie) te leveren. Het Chinese bedrijf speelt geen enkele rol bij de Europese aanbesteding van de miljardencontracten voor het treinverkeer.

De combinatie Siemens-Alstom zou volgens Vestager een marktaandeel van meer dan 50 procent krijgen, in sommige lidstaten zelfs bijna 100 procent. ‘Het is goed om groot te zijn, maar niet ten koste van eerlijke concurrentie’, aldus Vestager. Verschillende nationale concurrentieautoriteiten (waaronder de Nederlandse) hadden de Commissie opgeroepen de monsterfusie te blokkeren.

Vestager benadrukte niet over één nacht ijs te zijn gegaan bij haar besluit. De marktanalyse is volgens haar gebaseerd op achthonderdduizend documenten, deels van Siemens en Alstom. Ze wees erop dat de Commissie alleen een fusie blokkeert als er echt sprake is van manifeste marktverstoring. Afgelopen tien jaar keurde de Commissie ruim drieduizend fusieverzoeken goed, slechts negen (inclusief Siemens-Alstom) werden afgewezen.

Immense druk vanuit Parijs en Berlijn

De druk was van alle kanten enorm op Margrethe Vestager. De overname van treinbouwer Algom door Siemens moest en zou er komen. Toch heeft de Europees Commissaris Mededinging besloten de Frans-Duitse megafusie te verbieden, zo kondigde zij woensdag aan.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@volkskrant.nl.