Geen enkele cultuur is superieur

Mohammed Benzakour probeert vaak in zijn columns in de Volkskrant de waarde van de Arabische cultuur, de cultuur van zijn milieu, te beschrijven....

Wat mij echter wel steeds meer gaat tegenstaan, is dat hij het daarbij steeds nodig vindt om de rijkdom van zijn cultuur af te zetten tegen de povere westerse cultuur die in zijn ogen duidelijk inferieur is. Etnocentrisme noemt men dit; in de ogen van de gemiddelde Volkskrantlezer een doodzonde, maar als vertegenwoordigers van andere culturen zich er aan bezondigen, zijn we aanzienlijk vergevingsgezinder.

Zijn voorbeelden van de armoede van onze cultuur lijken redelijk, maar zijn dit geenszins. Ik zal mij beperken tot een anecdote in zijn laatste column (Reflex, 16 juni); de Marokkaanse jongeman die op een Tilburgs meisje verliefd wordt, haar voortdurend achternaloopt en haar elke dag bestookt met gedichten. Hij gaat daarmee door, ook als blijkt dat het meisje er niet van gediend is.

Benzakour trekt de parallel met het gedicht Layla & Madjnoen waarin de onbeantwoorde liefde lyrisch staat omschreven. Voor de gevoelloze Hollander heet dergelijk gedrag echter stalken.

Nu is in de literatuur het gebruik van de fantasie via metaforen of andere beelden zeer verrijkend. Het is echter wel gewenst om fantasie en werkelijkheid uit elkaar te houden. Doe je dit niet, dan kom je in iedere cultuur in moeilijkheden. Als de betreffende jongeman verliefd was geworden op een Marokkaans meisje en hetzelfde gedrag zou vertonen, was hij ongetwijfeld ook in de problemen gekomen. De broers van het meisje zouden hem bijvoorbeeld mores geleerd hebben.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden