nieuwsteruglopende donaties

Geen collecte door corona: ook goede doelen lopen geld mis

Blijf thuis: dat geldt ook voor de collectant en de donateurwerver. En dan zijn evenementen als de Alpe d’HuZes ook nog afgeschaft. Goede doelen als KWF Kankerbestrijding en Save the Children lopen veel geld en donateurs mis, blijkt uit een rondvraag.

Een collectant zamelt geld in voor de gezondheidszorg in Gambia. Ook dit tafereel kom je momenteel niet tegen.Beeld Guus Dubbelman / de Volkskrant

Dit had de week moeten zijn waarin ruim 14 duizend vrijwilligers met collectebussen langs de deuren zouden gaan voor de ZOA, een christelijke organisatie die zich al meer dan veertig jaar inzet voor mensen in rampgebieden. De week waarin de organisatie normaal gesproken ruim 800 duizend euro ophaalt. Maar de collectebussen blijven leeg.

Het is volgens de regels van de overheid nog wel toegestaan om te collecteren, maar ZOA heeft besloten om zijn vrijwilligers thuis te houden. ‘We zijn een organisatie die streeft naar een betere wereld, het zou raar zijn als wij nu risico’s nemen. Bovendien zijn veel van onze collectanten ouder dan 65, hen willen we ook niet in gevaar brengen’, vertelt woordvoerder KlaasJan Baas. Daarom houdt ZOA deze week een online collecte op haar website, maar volgens Baas is het een illusie om te denken dat de opbrengst in de buurt komt van de 800 duizend euro.

Een rondgang langs goede doelen leert dat zij op korte termijn inkomsten mislopen als gevolg van het virus en de daarbij behorende overheidsmaatregelen. Unicef zette haar campagne voor de noodsituatie in het Syrische Idlib stop en schrapte een aantal evenementen. 

Datzelfde geldt voor KWF Kankerbestrijding. Zo stonden er bijna dertig edities van de Samenloop voor Hoop op het programma. Per loop haalt het KWF meer dan 50 duizend euro op, maar de organisatie heeft alle tochten tot 1 augustus uitgesteld; sommigen zullen dit jaar helemaal niet worden gehouden. Ook de jaarlijkse editie van Alpe d’HuZes gaat niet door.

Hard geraakt

Niet alleen afgelaste evenementen en afgeblazen collectes raken goede doelen hard, ook het aantal vaste donateurs zal de komende tijd teruglopen. Volgens Henk Dokter, directeur van DDDN (Direct Dialogue Donateurwervers Nederland), zegt jaarlijks een klein percentage van de donateurs van goede doelen op vanwege bijvoorbeeld een verhuizing, overlijden of een gewijzigde interesse. 

Hier staat tegenover dat er via straat- en huis-aan-huiswerving normaal gesproken honderdduizenden nieuwe donateurs bijkomen, maar die markt ligt sinds vorige week maandag stil. ‘Formeel mogen onze wervers nog langs de deuren mits ze anderhalve meter afstand houden, maar wij willen geen risicos nemen. Niet voor de mensen aan de deur en niet voor onze eigen werknemers’, vertelt Tomas de Goeij, directeur van wervingsbureau Streetwise.

De Goeij verwacht dat hij zijn wervers pas in juni weer de straat op kan sturen, terwijl april en mei juist de productiefste maanden van het jaar zijn. ‘De schade die we nu oplopen, gaan we dit jaar niet meer inhalen’, zegt De Goeij. ‘Alleen al doordat ons bedrijf een aantal maanden stilligt, verwacht ik dat dit jaar ruim 20 duizend Nederlandse donateurs minder worden geworven. en juist die vaste donateurs zijn voor goede doelen erg belangrijk.’

Grote groep

Sarah Clifton, hoofd fondsenwerving van Save the Children, beaamt dat. ‘Het is belangrijk om een grote groep vaste donateurs te hebben. Zo heb je zicht op de inkomsten en kun je bepalen waar je hulp kunt bieden.’ Clifton is zich ervan bewust dat haar organisatie op dit moment geen nieuwe donateurs aanboort via huis-aan-huis-werving. ‘Gemiddeld valt per jaar zo’n 8 procent van de donateurs weg en die vangen we deels op via werving. Dat gaat nu even niet.’ 

Volgens Clifton is het daarom extra belangrijk om de mensen die al doneren, te behouden. We zijn de voorleesactie Save with Stories gestart om de miljoenen kinderen die nu thuiszitten te vermaken. Ik heb goede hoop dat onze donateurs ons trouw blijven door dat soort initiatieven.’

Volgens René Bekkers, hoogleraar filantropie van de Vrije Universiteit, is het vertrouwen van Clifton terecht. In tegenstelling tot bijvoorbeeld in de VS, heeft een economische crisis relatief weinig gevolgen voor het geefgedrag van Nederlanders. ‘Nederlanders zijn in hun geefgedrag behoorlijk stabiel. Een periode van economische tegenspoed zorgt er niet voor dat wij massaal onze lidmaatschappen op goede doelen opzeggen.’ 

Bekkers acht de kans zelfs groot dat de gezondheidscrisis waar we nu inzitten ons geefgedrag in de toekomst zal stimuleren. ‘Een crisis leidt vaak tot bezinning. We worden nu met onze neus op de feiten gedrukt over het belang van onze gezondheid. Daarom denk ik dat goede doelen na de crisis makkelijker steun krijgen voor hun projecten.’

Bij ZOA hebben ze voorlopig niks aan die opbeurende woorden. Op donderdagmiddag stond de teller van de online collecte op slechts 164.653 euro.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden