Geen censuur door BBC in zaak-Savile

De directie van de BBC heeft het schandaal rond kindermisbruik door de vorig jaar overleden BBC-presentator Jimmy Savile verkeerd aangepakt. Maar de omroep heeft niet geprobeerd de kwestie in de doofpot te stoppen. Dat is de conclusie van een intern onderzoek naar de zaak.

LONDEN - Volgens het onderzoek is het aan verwarring, chaos en slecht leiderschap te wijten dat in december 2011 een reportage van het BBC-programma Newsnight over kindermisbruik door Savile werd geschrapt.


Toen de zender ITV later een vergelijkbare reportage uitzond, kwam de BBC onder vuur te liggen. De omroep werd verweten jarenlang een zedendelinquent onder contract te hebben gehad en werd zelfs beticht van censuur.


'Was er sprake van ongepaste druk van het management (...) om de aflevering over Savile niet uit te zenden? Het antwoord is nee', schrijft voormalig directeur Nick Pollard van concurrent Sky News, die het onderzoek verrichtte, in zijn eindrapport.


Minister van Cultuur en Media Maria Miller zei woensdag dat het rapport 'ernstige vragen' oproept over de manier waarop de BBC werkt.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden