Geen boek, wel betalen

Betalen voor een boek dat hij nooit heeft ontvangen? Jan Stoof was het niet van plan. Via Bol.com bestelde hij een tweedehands boek....

Op de betalingsherinnering die Bol stuurde, reageerde hij niet. ‘Ik maakte me niet druk, ik had dat boek niet ontvangen.’ Maar toen nog een herinnering volgde, werd Stoof boos en stuurde een mail naar Bol. Die meldde dat het niet meer mogelijk was het boek af te boeken, omdat de meldtermijn van twee weken inmiddels was verstreken. ‘Dit is zo bureaucratisch’, schampert Stoof.

Daniël Ropers, algemeen directeur van Bol.com Nederland betreurt de situatie, maar benadrukt dat de fout bij de verkoper ligt. ‘Zij heeft toegezegd de bestelling bij ons te annuleren en is daar volgens onze voorwaarden ook toe verplicht. Doordat ze dat niet gedaan heeft, konden wij niet weten dat het boek nooit is verzonden.’

Bovendien, zo betoogt Ropers, heeft de heer Stoof niet gereageerd op de standaard mail met daarin de vraag of de transactie naar tevredenheid is afgerond. ‘Wij konden dus niet weten dat het boek niet is aangekomen.’

Een vervelende samenloop van omstandigheden dus. Bol mailde de heer Stoof dinsdag: ‘Uw bestelling is afgeboekt. U zult geen betalingsherinneringen meer ontvangen.’

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden