'Geef Nijmegen-Noord en Arnhem-Zuid een eigen NS-station'

Nijmegen-Noord en Arnhem-Zuid moeten een eigen NS-station krijgen, vindt het bestuur van het Knooppunt Arnhem-Nijmegen (KAN). Zeker nu uit studie blijkt dat deze stations rond de eeuwwisseling kunnen rekenen op vierduizend in- en uitstappende reizigers per werkdag....

Van onze verslaggeefster

ARNHEM/NIJMEGEN

Ir J. Jansen van het ministerie van Verkeer, die woensdag de haalbaarheidsstudie namens de minister in ontvangst nam, vindt dat de Spoorwegen nu aan zet zijn. Zij zullen verantwoordelijk zijn voor de exploitatie van de stations in de nieuwe woonwijken, die de twee steden steeds dichter naar elkaar toe brengen. De NS dienen aan te geven of de twee stations rendabel zijn, ook met het oog op veranderingen in de dienstregeling en de verhoging van de frequentie van de treinen.

'In het ideale geval moet er elke vijftien minuten een trein stoppen tussen Nijmegen en Arnhem op de haltes Arnhem-Zuid, Elst en Lent', aldus KAN-bestuurder R. Migo. Maar als blijkt dat daarvoor een nieuwe spoorbrug over de Waal moet worden gebouwd, is het een ander verhaal dan alleen de bouw van twee stations à twaalf miljoen gulen. Het ministerie, dat verantwoordelijk is voor de bouw en infrastructuur, heeft in een overeenkomst vastgelegd dat het geld beschikbaar zou stellen wanneer de rentabiliteit positief uitvalt.

De nieuwe voorzieningen maken op de langere termijn deel uit van de zogenoemde agglorail tussen Wijchen en Zevenaar, dwars door het grootstedelijk KAN-gebied. Arnhem en Nijmegen gaan samen meer dan honderdduizend nieuwe woningen bouwen in de over-Betuwe. Beide stations zijn van cruciaal belang voor de ontwikkeling van die grote woonlocaties in Lent (Waalsprong), Driel-Oost en Elst-Noordoost. Het autoverkeer zal volgens de haalbaarheidsstudie onaanvaardbaar groeien als er geen spoorverbinding komt voor de bewoners van deze voorsteden. Bij de inrichting van de nieuwe gebieden is op de nieuwe stations gerekend. Voorzieningen, winkels en scholen zijn rond de haltes gesitueerd, de dichtheid van woningen is er groter en alle loop- en fietsroutes, stallings- en parkeervoorzieningen zijn gericht op de stations.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden