televisiecolumn

'Geef die oudjes dat extra vakantiegeld, als ze maar beloven zich te laten filmen door MAX'

Het programma 'We zijn er bijna!' van omroep MAX is een klap in het gezicht van de 40 procent van de ouderen die het hele jaar thuis zit bij de potkachel, zonder enig vooruitzicht op ook maar een weekendje weg. Dat schrijft Martijn Simons in zijn televisiecolumn.

Martine van Os van omroep MAX. Beeld ANP Kippa

Nu Henk Krol lijsttrekker is van 50Plus, is het van het grootste belang om die groep een keer te leren kennen. Wat houdt die mensen bezig?

Het eerste en belangrijkste programmapunt van 50Plus en een van de eerste dingen die Krol op de agenda probeert te krijgen, is de verhoging van het vakantiegeld voor AOW'ers van 6 naar 8 procent. Want 40 procent van hen gaat wegens geldgebrek (of ziekte) niet op vakantie.

Spreekbuis
De spreekbuis van de senioren is alweer een paar jaar omroep MAX, je weet wel, van die quiz waarbij je als apathische oudere elke ochtend kwijlend je pap naar binnen kunt lepelen. Die hele omroep heet trouwens MAX vanwege de MAXimale levenservaring van de doelgroep, dat staat op de site. Tsja.

De troef in het televisieaanbod van MAX is zonder enige twijfel het realityprogramma We zijn er bijna!. De opzet is eenvoudig: 49 mensen reizen met campers en caravans in een grote colonne en gedurende een maand door Spanje. 49? Ja, 24 echtparen en een alleenstaande die een foto van zijn vrouw op de bijrijderstoel heeft liggen. Wat is dat voor zelfkastijding?

Sowieso is het programma nogal een klap in het gezicht van die 40 procent die het hele jaar thuis zit bij de potkachel, zonder enig vooruitzicht op ook maar een weekendje weg.

Nou goed, ik stem af op de uitzending. Een willekeurige scene. Martine van Os in voice-over: 'We breken weer op en ik rij vandaag mee met Mia en Renzo Molach. Tenminste, als de auto en de caravan de bocht kunnen nemen, want er staat een paaltje in de weg.' Martine staat in de berm te kijken hoe Renzo met een kolossale caravan een onmogelijke bocht probeert te ronden. Ze draagt een sjaaltje en een spijkerjasje. Een man met een goed verzorgde baard en een khaki bodywarmer snelt naderbij en besluit het paaltje in zijn geheel uit de grond te trekken. De auto kan verder.

Zie je hoe 't werkt? Een minimale scène heb je nodig en het is zover, je kunt de rest van programma glimlachen om de vakantiegangers, om ene Jan die elke ochtend een eitje eet dat een bevriend stel elke ochtend voor hem kookt, om het echtpaar dat op sentimental journey gaat naar Torremelinos of om het stel dat vierendertig kilo fruitsalade bereidt, maar het zelf niet zegt te eten ('veels te gezond').

Maar dat is niet de bedoeling. Dit is MAX, en MAX neemt de oudere serieus, dat is hun voornaamste bestaansgrond.

Martine
En aan wie zie je dat beter dan aan Martine? Ik weet niet waarvan ik Martine ken (daar zal ik wel weer te jong voor zijn), maar ik ken haar al jaren en ik heb het gevoel dat ik haar elk moment tegen kan komen, ergens op straat als ik het niet vermoed, en dat ze me dan beleefd en hartelijk groet en ik Martine tegen haar mag zeggen. Die opgewekte stem en dat bijna huppelende loopje, man. Martine is een groot brok mededogen, een onbaatzuchtige chroniqueur van deze tijd, haar interesse is de mens in al zijn verschijningsvormen, en tegenwoordig de oudere mens op vakantie in het bijzonder.

Geef ze in godsnaam dat extra vakantiegeld, die oudjes, als ze dat zo nodig moeten. Als ze het maar beloven het uit te geven aan een caravan en zich dan laten filmen door Martine, die bij alles wat ze zeggen of doen begripvol knikt, en af en toe een teder schouderklopje uitdeelt.

Martijn Simons is schrijver.


 
Die hele omroep heet trouwens MAX vanwege de MAXimale levenservaring van de doelgroep, dat staat op de site. Tsja.
Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden