Gedupeerde internetters UPC krijgen geld terug

UPC betaalt alle internetklanten in storingsgebieden éénmalig de helft van het abonnementsgeld terug. Met 44,50 gulden per klant komt dat het kabelbedrijf op een kleine negen ton aan schadevergoedingen te staan....

De tegemoetkoming is dinsdag vastgelegd in een overeenkomst tussen UPC en de Consumentenbond. Het gaat om 20 duizend klanten in 24 gemeenten, waaronder Lelystad, Zutphen en Arnhem. De vergoeding wordt verrekend met het abonnementsgeld van november. UPC-klanten in de grote steden krijgen geen vergoeding. 'Daar hebben we ook relatief weinig problemen', aldus een UPC-woordvoerder. De computer die in Amsterdam e-mailproblemen veroorzaakte, is vervangen.

UPC kreeg vorige week een golf van kritiek over zich heen in de media. De internetdiensten van de kabelaar voldeden niet, rekeningen vielen op verkeerde deurmatten en de klantenservice was belabberd. Het bedrijf kwam donderdag met het UPC-garantieplan. Klanten wier problemen niet binnen 24 uur zijn verholpen krijgen vanaf 1 november twee dagen abonnementsgeld terug.

Voor de Consumentenbond was dat niet genoeg. De eis om schadevergoeding is nu ingewilligd. Daarnaast heeft UPC beloofd consumenten voortaan in klare taal uit te leggen wat de internetdiensten van de kabelaar inhouden. Op internet kunnen klanten van UPC per 1 december zien welke snelheden het dataverkeer op hun kabelaansluiting bereiken kan.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden