nieuws games

Gedroomde game van het jaar, Death Stranding, heeft een Nederlands tintje (en nogal matige recensies)

Na drie jaar vol geheimzinnige trailers rondom de jongste game van de Japanse meester Hideo Kojima, ligt Death Stranding in de winkel. Wat in de ogen van velen de game van het jaar zou worden, krijgt een gemengd onthaal.

Moeilijk moment in Death Stranding voor de hoofdrolspeler. Beeld Sony

De kritische recensies zijn opmerkelijk voor een game die onder Sony’s hoede verschijnt. Vergelijkbare titels als The Last of Us, God of War, The Last Guardian en Uncharted 4: A Thief’s End  zijn alom geroemd. Game Informer zegt dat het in zijn jongste nummer geen cijfer geeft aan Death Stranding. Niet alleen omdat het blad de game te laat voor de deadline kreeg, maar ‘eigenlijk ook omdat ons enthousiasme op was voordat onze tijd erop zat’.

Met de verkoop komt het vermoedelijk wel goed, constateert de nieuwszender CNN, ‘als de fans de verschrikkelijke recensies niet lezen’.

Die fans kunnen een zeker vijftig uur durend avontuur tegemoetzien rond een toekomst waarin een koerier na een apocalyps de menselijke beschaving bijeenhoudt door pakketten bezorgen. Dat doet Sam Porter Bridges met een foetus aan zijn lichaam gegespt, opgesloten in een cilinder met kijkvenster, belaagd door ijle geesten en een regen die Sams kleding verteert. Op Twitter verscheen deze week een foto van een bord dat een Australische winkel bij het rek met Kojima’s game had opgehangen: ‘Als iemand dit spel begrijpt, neem dan even contact op met onze medewerkers’.

Breuk

Bizarre vertellingen zijn gamers wel gewend van de 56-jarige Hideo Kojima, de man die Death Stranding bedacht, regisseerde en produceerde. Het is de eerste game die de Japanner uitbrengt sinds zijn vertrek in 2015 met slaande deuren was bij de Japanse uitgever Konami. Kojima was het brein achter de succesvolle gamereeks Metal Gear, waarvan de eerste aflevering in 1987 verscheen. De reden voor de scheiding tussen Kojima en Konami is nooit volledig opgehelderd.

In 2016 maakte Kojima bekend dat het eerste project van zijn onafhankelijke studio zou uitkomen bij Sony, het bedrijf achter de PlayStation. Het spel is voorlopig alleen voor die spelcomputer te koop. Pas volgend jaar verschijnt de versie voor Windows-computers.

Sam Porter Bridges, de anti-held uit Death Stranding, met waardevolle vracht. Beeld Sony

Amsterdamse hulp

Death Stranding heeft een Nederland tintje. Eenmaal binnengehaald door Sony maakte Kojima in 2016 een tour langs een stuk of zes ontwikkelstudio’s van het Japanse concern, op zoek naar het juiste computergereedschap om zijn visioen vorm te geven. In Amsterdam kreeg hij van Guerrilla Games hun kroonjuweel op een gouden usb-stick: het gamesbouwpakket Decima.

‘Dat deden we uit onzer beide liefde voor het maken van games’, zou directeur Hermen Hulst van Guerrilla later verklaren. Het bleef niet bij die usb-stick. ‘We kwamen er al snel achter dat we er niet mee konden volstaan om programmacode over de heg te gooien.’

Medewerkers van Kojima’s studio zouden hun intrek nemen in de Amsterdamse studio, die toen nog druk bezig was om zijn eigen game, Horizon Zero Dawn, af te ronden. Dat spel verscheen in februari 2017 en verkocht in de twee jaar daarna 10 miljoen exemplaren. Uit recente vacatures valt op te maken dat Guerrilla bezig is aan een vervolg, vermoedelijk opnieuw met het personage Aloy in de hoofdrol. Actrice Hannah Hoekstra stond voor haar model.

‘Ik was aanvankelijk wel bezorgd dat door het gebruik van Decima een game zouden maken die te veel lijkt op Horizon Zero Dawn’, zei Kojima in een interview. Maar de verschillen zijn groot. Wel duikt er ergens in Death Stranding een hologram op van een van de mechanische dinosaurussen die de Amsterdamse game bevolken.

Vriendendienst

Verder heeft Kojima’s titel meer gastrollen voor beroemde vrienden en kennissen: van de Deense acteur Mads Mikkelsen tot de regisseur Guillermo del Toro, met wie de Japanner eerder al een game ontwikkelde, naast Léa Seydoux, Margaret Qualley, Tommie Earl Jenkins, Troy Baker en Lindsay Wagner (jawel: zij uit The Bionic Woman, een tv-serie uit de jaren zeventig). De hoofdrol in Death Stranding wordt vertolkt door Norman Reedus. Hij speelde Daryl Dixon in de tv-serie The Walking Dead. Hij is dus wel wat gekkigheid gewend, en gemengde recensies.

In Death Stranding wemelt het van de sterren: Margaret Qualley (links), Guillermo del Toro, Léa Seydoux en Mads Mikkelsen (beneden). Beeld Sony

KOJIMA’S HULPJE IS VERMAARDE AMSTERDAMSE GAMEMAKER
De Amsterdamse studio Guerrilla heeft er zeven jaar aan gewerkt, de game Horizon Zero Dawn. Schattingen over de ontwikkelkosten lopen uiteen van 40 tot 60 miljoen euro. Veel geld voor een Nederlandse mediaproductie die honderden miljoenen euro heeft opgebracht. Hoe kwam deze megaproductie tot stand?

‘Het voelt logisch hier te zijn’, zegt Hermen Hulst van Guerrilla Games op het Nederlands Film Festival. De managing director (46) van de succesvolle Nederlandse gamestudio kreeg Gouden Kalf in de ‘best interactive’-categorie, maar lijkt zijn plaats op het podium als een van de belangrijkste gasten van het afgelopen festivalweekend toch even te moeten verantwoorden.

Met de onlangs voltooide spellenserie Metal Gear versmolt de Japanner Hideo Kojima de werelden van games en cinema. Hij liet de gamer de hoofdrol spelen in beangstigende complotscenario’s, en ziet zijn spel volgend jaar verfilmd, aldus een profiel uit 2008.