Gedeputeerden met 'soft-erotisch' filmpje op zoek naar YouTube-hit

AMSTERDAM - CDA'er Ger Driessen maakte een 'soft-erotisch' filmpje. Hij strijdt nu mee voor de titel Beste Webpoliticus van 2011.

Still uit het CDA-campagnefilmpje 'de naakte waarheid', van Ger Driessen. (screenshot YouTube) Beeld
Still uit het CDA-campagnefilmpje 'de naakte waarheid', van Ger Driessen. (screenshot YouTube)

Ger Driessen, CDA-gedeputeerde in Limburg, is heel blij met de ophef die zijn 'soft-erotische filmpje' (aldus Tijs van den Brink in Uitgesproken EO) heeft veroorzaakt. In het campagnespotje is een vrouw te zien met een CDA-sticker op haar bil. De naakte waarheid werd een YouTube-hit, met meer dan 70.000 hits in drie dagen. De reacties variëren van 'hartstikke grappig, trek je niks aan van de azijnzeikerds' tot 'zo slecht dat ik moet lachen'.

Driessen: 'Het filmpje zat al in vier televisieprogramma's. Het heeft een enorme impact. Iedereen heeft het erover.' Hoe dat komt? 'Door de kwinkslag. Een stuk humor. Hoe raak je mensen? Niet door een filmpje te maken waarin je zegt: ik ben Ger en dit en dat heb ik bereikt. Ik heb een boodschap. Maar als ik die niet goed verpak, kom ik er niet.'

Sex sells

Sex sells, dat weet iedereen. Maar Driessen zegt het liever anders: 'Het filmpje gaat over de alledaagse dingen in het leven. Over liefde en genegenheid. Dat vinden mensen interessant. Het is een beetje als kunst. De één ziet er dit in, de ander dat.'

Aandacht heeft Driessen hard nodig, want hij staat op plaats 15 van de CDA-lijst. Het CDA heeft nu 18 zetels, maar bij de vorige statenverkiezingen deed de PVV niet mee. Onverkiesbaar, zou je denken. Driessen blijft echter optimist. In een van zijn andere filmpjes zien we Driessen met een oude auto. De tekst: 'Driessen naar de sloop? Dacht het niet! Wijs en grijs! Daadkrachtig verder!'

Driessen is een van de negentien kanshebbers in de verkiezing voor Beste Webpoliticus 2011. Tommy Hopstaken is redacteur bij bestewebpoliticus.nl, onderdeel van communicatiebureau Hendrikx van der Spek. 'Wij vinden het belangrijk dat de communicatie tussen politicus en kiezer goed verloopt', zegt Hopstaken.

Beter

Politici lijken de bevindingen van het bureau ter harte te nemen. 'Vorig jaar schreven we over de slechte teksten op de site van Alexander Pechtold. Het volgende bericht was meteen stukken beter.'
Volgens Hopstaken zijn de internetfilmpjes van Driessen 'slim'. Vorig jaar onderzocht het communicatiebureau in hoeverre YouTube-filmpjes van politici de kiezer bereiken. Hopstaken: 'De meeste filmpjes trokken maar een stuk of dertig kijkers.'

Alleen met een opvallend filmpje, zoals dat van Driessen, krijg je aandacht. 'Door deze YouTube-hit maakt hij meer kans op de titel Beste Webpoliticus.' Maar of De naakte waarheid de Limburgers ertoe zal zetten bij de verkiezingen op Driessen te stemmen, is volgens Hopstaken nog de vraag.

PVV

Tot en met 13 februari konden politici door iedereen worden voorgedragen. Daaruit is een shortlist ontstaan, met een opvallende afwezige: de PVV. 'Die partij heeft pas sinds een paar weken een website voor de provinciale staten', zegt Hopstaken. 'En blijkbaar vond niemand het nodig leden van de PVV te tippen.'

De belangrijkste onderscheiding, die voor Beste Webpoliticus, is in tweeën gesplitst, in een jury- en een publieksprijs. Er zijn ook prijzen voor de Beste Persoonlijke Website, de Beste Social Mediagebruiker en de Beste Provinciale Partijsite. De jury, die bestaat uit redacteuren van bestewebpoliticus.nl, volgdeverkiezingen.nl en politiekentwitter.nl, kiest op 28 februari de winnaars. Voor de publieksprijs kan tot en met 26 februari worden gestemd.

Kwaliteit

Hopstaken: 'We beoordelen de politici niet alleen op hun frequente gebruik van nieuwe media. We kijken naar de kwaliteit van hun tweets en de teksten op hun persoonlijke websites. Ook de mate van interactie vinden we belangrijk.'

Voor Ger Driessen is de strijd nog niet gestreden. Er komen nog een paar 'hele mooie' filmpjes aan, zegt hij. 'In de laatste zit nog een finale boodschap. Dat wordt de finishing touch.' Ook gaat Driessen de kijkers binnenkort om 'inspirerende bijdragen' vragen. 'Een soort prijsvraag. De winnaar wint een verblijf in ons prachtige heuvellandschap, tussen de kersenbomen.'

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden