Gedaalde techno-sector nog altijd duur betaald

De Nasdaq is door de psychologische grens van 2000 punten gezakt. Voor beleggers die geloven in lijnen, steunniveau's en weerstanden, is het een dramatische gebeurtenis....

Van onze verslaggevers Ferry Haan Jan Meeus

Hoe anders was het plaatje een jaar geleden. Het geloof in de nieuwe economie kende geen grenzen. Met de beursgang van World Online werd op 17 maart 2000 het zenith van het internethype bereikt. Al ras bleek dat de toegang tot het wereldwijde web duur betaald werd. Te duur. Maar dat gold niet alleen voor World Online. Het Amerikaanse internetbedrijf Yahoo was in maart van vorig jaar meer waard dan General Motors, Heinz en Boeing, tezamen welteverstaan.

Waar is het fout gegaan? En wanneer? Vanaf het hoogtepunt in maart is het mis met de technologiesector. Na een koersval van ruim 25 procent in april, veerde de Nasdaq in de zomer even op. Toen heette het nog een logische correctie. Nasdaq-beleggers betaalden in maart nog ruim 400 keer de winst.

In april werd de lucht eruit geslagen, maar het vertrouwen in de belofte van het internet was vorig jaar zomer nog ongebroken. Het gaat pas echt mis in september. Dan krijgen beleggers de eerste signalen dat de sector zware tijden tegemoet gaat. De Nasdaq dendert in een rechte lijn van 4000 naar 2500 punten.

In de laatste drie maanden van het jaar blijkt dat de technokrach ook gevolgen heeft voor de reële economie. Terwijl Bush en Gore vechten om het presidentschap, gebeurt het onmogelijke: de groei van de Amerikaanse economie valt vrijwel stil. Van de ene op de andere dag zien bedrijven hun orderstroom opdrogen.

Na de val van verlieslatende internetbedrijven krijgen nu ook de leveranciers van de internetsector het hard te verduren. Cisco Systems, Compaq, Dell Computer, Motorola, Nokia: allemaal komen deze lieverdjes van weleer met slecht nieuws. De boodschap luidt gelijk: de orders nemen af en de winst staat onder druk.

Het is een vreselijke boodschap voor beleggers. De afname van de verwachte winst die wordt aangekondigd, betekent namelijk dat hun hard in waarde gedaalde aandelen nog steeds heel duur zijn.

Hoe dat kan?

Beleggen op de Nasdaq was speculeren op de toekomst. Beleggers speculeerden op de belofte van het internet. Ze kochten een aandeel van een internetbedrijf in de hoop dat dat bedrijf in de toekomst veel geld zou verdienen.

Op de hype steeg de gemiddelde verhouding tussen koers en winst naar 400. Na de koersval in april - van 5000 naar 3500 punten - leek die gekte over. Toen betaalden beleggers nog maar 140 keer de toekomstige winst. De toonaangevende beursgraadmeter van de Nasdaq is sindsdien nog een keer gehalveerd maar dat geldt niet voor de koers-winstverhouding.

De winstverwachtingen zijn in de afgelopen maanden namelijk net zo hard gedaald. Gisteren betaalden beleggers op de Nasdaq gemiddeld 155 keer de verwachte winst: de koersen zijn gedaald, maar de aandelen worden niet goedkoper. Ter vergelijking: de Dow Jones-index heeft een gemiddelde koers-winstverhouding van 20.

Die constatering geeft weinig hoop voor de nabije toekomst. Na Cisco en Intel zullen de komende weken ongetwijfeld nog meer winstwaarschuwingen komen. Zolang die trend niet wordt gekeerd, worden de aandelen op de Nasdaq duur betaald. Ook onder de 2000 puntengrens.

Gebruik internet groeit al drie maanden niet meer

De malaise in de internetindustrie lijkt ook af te stralen op de surfers zelf. De afgelopen drie maanden is het aantal internetgebruikers in Nederland gestabiliseerd. Het internetgebruik heeft een zetje nodig, zegt marktonderzoeksbureau Trendbox.

Ongeveer 55 procent van alle Nederlanders boven de zestien heeft ooit van internet gebruik gemaakt. Dat was echter drie maanden geleden ook al zo. Onder jongeren tot 25 jaar kan het internetgebruik bijna niet meer hoger: ruim 90 procent van hen was ooit online.

Nederland bestaat echter niet alleen uit jongeren. De ouderen maken getalsmatig de dienst uit. Maar onder deze groep groeit het internetgebruik de laatste tijd niet, zegt Trendbox. Het bureau meet sinds 1994 om de drie maanden het internetgebruik. Dit keer deden 2000 mensen aan het onderzoek mee.

Trendbox denkt dat er meer mogelijkheden en functies moeten komen om verdere groei te bewerkstelligen. Artikelen kopen via internet blijkt tot nu toe geen aanjager te zijn. Van de internetgebruikers kocht 10 procent in de afgelopen drie maanden iets via de computer. Maar driekwart van de internetgebruikers heeft nog nooit iets online aangeschaft.

Internetters vinden het aanbod beperkt, prijzig en ondoorzichtig, aldus Trendbox.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden