GEC splitst defensietak af om snel alliantie te vormen

General Electric, de op een na grootste Britse aannemer in de defensie-industrie, splitst zijn defensietak af van de rest van het bedrijf....

BLOOMBERG

Bloomberg

AMSTERDAM

De defensietak van General Electrics is goed voor de helft van de gehele omzet van 6,3 miljard pond (ruim 20 miljard gulden). de activiteiten behelzen elektronische controlesystemen voor raketten, satellieten en onderzeeboten. Het Britse bedrijf wilde niet zeggen hoe de afsplitsing gestalte krijgt. De consumentenproducten van GEC lopen uiteen van wasmachines tot telefoonapparatuur.

De beslissing om de defensietak af te splitsen valt samen met een fusiegolf onder Europese defensiebedrijven. Op die manier willen de Europeanen kunnen blijven concurreren met Amerikaanse bedrijven als Boeing en Lockheed Martin. Onlangs blies GEC nieuw leven in samenwerkingsgesprekken met British Aerospace (BAe), Europa's grootste defensie-onderneming. Door GEC op te splitsen 'wordt het makkelijker voor het Britse bedrijf om zijn defensie-activiteiten te integreren met andere defensiebedrijven, waarschijnlijk via een fusie', zegt A. Chambers, een analist bij SG Securities.

GEC zei gisteren dat samenwerkingsbesprekingen 'goede voortgang vinden'. Het bedrijf stelt dat het in 'intense' fusiebesprekingen is verwikkeld met British Aerospace, maar ook met andere bedrijven.

'De beste deal zou een partnership van drie bedrijven zijn' waaronder BAe, Dasa en GEC's divisie, zei D. Wallington, vermogensbeheerder bij Credit Suisse.

GEC en BAe hebben in de afgelopen vijf jaar herhaaldelijk gepraat over een fusie. Nog steeds zouden de Britse bedrijven zich samen kunnen voegen voordat ze met Dasa fuseren, om zo een pan-Europees luchtvaart- en defensiebedrijf te vormen.

GEC is het grootste industriële bedrijf en heeft een marktwaarde van 14,5 miljard pond, ongeveer 47 miljard gulden. De marktwaarde van BAe is 9,3 miljard pond.

De hernieuwde besprekingen waren voor GEC nodig omdat het 'niet uitgesloten wil worden' van de consolidatie in de sector', aldus N. Cunningham van Salomon Smith Barney. BAe moet voorzichtig zijn dat het Dasa 'niet tegen zich in het harnas jaagt', zei hij.

De Brits-Duitse combinatie is volgens de meeste analisten van groter belang dan de Brits-Britse alliantie, omdat daarmee 's werelds op twee na grootste defensiebedrijf zou worden gevormd.

Bovendien kan een Brits-Duitse combinatie beter de kosten drukken op grote gezamenlijke projecten zoals de Eurofighter en de Airbus Industrie Groep, de op een na grootste vliegtuigbouwer ter wereld.

Behalve BAe en Dasa nemen het Franse Aerospatiale en het Spaanse CASA deel in Airbus.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden