Gebruik CJP levert kunstsector 62 miljoen extra op

Gebruik van het Cultureel Jongeren Paspoort (CJP) heeft het afgelopen jaar tenminste 62 miljoen extra inkomsten voor de kunstsector opgeleverd....

Van onze verslaggeefster Machteld van Hulten

Dit blijkt uit een onderzoek naar het gedrag van CJP-ers door marktonderzoekbureau PMR in opdracht van de Stichting CJP en de financiële gegevens van Stichting Museumjaarkaart en culturele koepelorganisaties.

Uit het onderzoek, waarbij zowel CPJ-ers als niet-leden zijn ondervraagd, blijkt dat de jongeren door het hebben van een CJP drie tot vijf keer zo 'cultureel actief' zijn, zegt directeur M. de Boer van CJP. 'Stel dat een jongere zonder pas een keer per jaar naar het museum gaat, dan gaat een CJP-er drie tot vijf keer zo vaak. Ook het aantal bioscoop- en theaterbezoeken ligt gemiddeld vier keer zo hoog', zegt De Boer.

Volgens het onderzoek genereert dit voor musea een extra opbrengst van 1,4 miljoen gulden, voor theaters een krappe 18 miljoen gulden, en voor bioscopen bijna 36 miljoen gulden. In totaal hebben CJP-ers het afgelopen jaar 93 miljoen gulden besteed. Dat is 5 procent van de totale omzet van de culturele sector.

Het is voor het eerst dat de ideeële stichting, die volgende week haar veertigjarig jubileum viert, onderzoek doet naar het economisch belang van haar activiteiten.

Op dit moment telt de Stichting 550 duizend pashouders; dat is een kwart van de Nederlandse jongeren van 12 tot 26 jaar. Door de invoering twee jaar geleden van het vak Culturele en Kunstzinnige Vorming (CKV) op de middelbare school, is het aantal gestegen met 175 duizend scholieren die het cultureel paspoort gratis krijgen.

Een trend die volgens directeur De Boer uit het onderzoek blijkt, is dat de belangstelling van jongeren voor cultuur vanaf hun achttiende jaar verbreedt.

'Onder de achttien gebruiken de CJP-ers hun pas vooral voor korting op het kopen van cd's en op bioscoopbezoek. Boven de achttien begint ook het bezoek aan musea, cabaret, toneel en musical op te komen.'

Behalve een kortingspas ontvangen CJP-ers zes keer per jaar een magazine met informatie over de culturele activiteiten.

Ter gelegenheid van het veertigjarig jubileum van de CJP-pas wordt aanstaand weekeinde een theateractie georganiseerd.

Concerten en voorstellingen in 53 podia zullen gratis toegankelijk zijn voor CJP-ers.

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden