Gebrek aan controle

Alejandro Gonzáles Iñárritu


weerlegt in de Volkskrant de stelling dat hij deprimerende films zou maken.


Zes jaar na zijn mozaïekfilm Amores Perros en drie jaar na het al even magnifieke 21 Grams deed de Mexicaanse regisseur Alejandro Gonzáles Iñárritu zijn kunstje met Babel allerminst dunnetjes over. De film was zo ambitieus dat Iñárritu uiteindelijk brak met zijn vaste scenarist Guillermo Arriaga. Nadat een rijk Amerikaans stel (Brad Pitt, Cate Blanchett) in Marokko per ongeluk wordt geraakt door een kogel, waaiert Iñárritu de hele wereld over (Mexico, Japan) om de geschiedenis van het wapen te reconstrueren. Een onheilspellend gebrek aan controle vormt daarin de rode draad. Soms doet Babel daardoor wat geforceerd aan, maar ondanks de drammerige boodschap is dit bovenal een audiovisueel overdonderend globaliseringsdrama.


Babel (Alejandro Gonzáles Iñárritu, 2006)


Nederland 3, 22.25-0.45 uur.


The Way I Spent the End of the World

(Catalin Mitulescu, 2006) De 7-jarige Lalalilu is boos op Ceausescu. Het is de schuld van de Roemeense dictator dat Lalalilu zijn oudere zus Eva dreigt te verliezen. Samen met de buurjongen smeedt zij namelijk plannen om Roemenië te ontvluchten. Voor Lalalilu zit er maar één ding op: hij gaat Ceausescu vermoorden. Kinderlogica en tienerbewustzijn zetten de toon in deze bitterzoete terugblik op het dagelijkse leven in Roemenië kort voor de val van Ceausescu in 1989. Door de ogen van een kind lijkt het dorpsleven in communistisch Roemenië in dit knappe speelfilmdebuut van Catalin Mitulescu aangenaam stabiel en harmonieus, maar in Eva's visie vertoont het bedreigende barsten. Het is klaarhelder dat regisseur Mitulescu zelf een tiener was toen het regime van Ceausescu viel; in zijn film is de aankomende revolutie niet meer dan achtergrondmuziek.


Nederland 2, 0.10-1.45 uur.


Spider

(David Cronenberg, 2002) De beelden aan het begin van Spider houden het midden tussen afgebladderd behang en Rorschachvlekken. Het vervolg is een al even meervoudig te interpreteren kluwen van waan en werkelijkheid, fantasie en herinnering. In die wanorde is het de blik in de ogen van Ralph Fiennes die het meest beklijft. Op overtuigende wijze speelt hij Dennis Cleg, bijnaam Spider, een psychiatrische patiënt die na een jarenlang verblijf in een kliniek zijn intrek neemt in een smoezelig appartement in zijn oude Londense wijk. Daar graaft hij diep in zijn herinneringen, waar we hem als 12-jarige getuige zien zijn van een vreselijk ontsporende ruzie tussen zijn ouders. Spider behoort niet tot het bekendste werk binnen het oeuvre van David Cronenberg en dat is eigenlijk onterecht. Vakkundig laat hij de kijker verdrinken in het aangenaam bizarre universum van zijn hoofdpersonage.


BBC 2, 2.00-3.35 uur.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden