Gebrek aan componenten speelt Philips parten

Als eerste van de grote Europese technologiebedrijven kwam Philips met cijfers over het derde kwartaal. Die vielen niet tegen; omzet en winst zijn flink toegenomen....

Na een desastreus verlopen debuut als fabrikant van zaktelefoons heeft Philips het onderdeel dankzij een ingrijpende reorganisatie opnieuw op poten gezet. Dit jaar jaar zal Philips Consumer Communications (PCC) een bescheiden winst boeken, liet financieel topman J. Hommen weten in een toelichting op de cijfers van het elektronicaconcern.

Niettemin zullen de eigen doelstellingen voor dit jaar niet gehaald worden op de mobiele markt. Philips hoopte dit jaar 18 miljoen mobieltjes te verkopen, maar dat cijfer is bijgesteld tot 14 miljoen. 'De groei zal lager uitvallen door gebrek aan componenten', aldus Hommen. 'Ook zagen we het afgelopen kwartaal een aarzeling in de vraag.'

Philips heeft nu een aandeel van 7,5 procent op de gsm-markt, die goed is voor 55 procent van de wereldmarkt voor mobiele telefoons. Philips richt zich nu uitsluitend op gsm's die worden verkocht in Europa en een deel van Azië - in de VS en Japan gelden vooralsnog andere standaarden. Het marktaandeel moet binnen twee jaar omhoog naar 10 procent.

PCC maakt deel uit van Consumentenelektronica, Philips' grootste divisie. De omzet steeg in het derde kwartaal met 19 procent tot 3,68 miljard euro, terwijl het bedrijfsresultaat steeg van 72 naar 95 miljoen. Hommen roemt het succes van Philips' beeldschermen en cd-r-spelers, maar de marges van de hele divisie 'zijn nog niet die we ervan verwachten'.

Ook de markt voor chips wordt geplaagd door tekorten, maar in dit geval werkt dat vooral in het voordeel van Philips. De halfgeleiderdivisie krijgt zijn producten niet aangesleept. De omzet steeg 55 procent tot 1,82 miljard euro, terwijl het bedrijfsresultaat ruimschoots verdubbelde tot 373 miljoen. Ook hier profiteerde Philips van de sterke dollar, terwijl het vorig jaar overgenomen VLSI meer bijdroeg aan de winst.

De groei op de wereldmarkt voor chips komt dit jaar uit op 35 tot 40 procent, een percentage dat Philips zelf minimaal denkt te evenaren. Ook volgend jaar zal de groei volgens Hommen nog aanhouden, die dan rekent op 'minimaal 25 procent'. Philips produceert vooral chips die worden toegepast in huishoudelijke producten, de (auto)industrie en telefoons, en is minder afhankelijk van de verkopen.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden