Geboren verliezers

Regisseur en scenarioschrijver Max Porcelijn over zijn debuutfilm Plan C, die werd geweigerd door de subsidiegevers; Porcelijn nam een extra hypotheek op zijn huis om de film te financieren en verwierf zeven Gouden Kalf-nominaties.


Dwars door de christelijke feestdagen heen zendt de publieke zender Nederland 3 deze week vijf recente Nederlandse speelfilms uit. Mooi initiatief dat een welkom alternatief biedt voor al die films die we al te vaak hebben gezien. Plan C is het sfeervolle speelfilmdebuut van Max Porcelijn (1981), gemaakt voor een habbekrats buiten de subsidiecircuits om. Je ziet het er nauwelijks aan af. Niet alleen omdat een keur van uitstekende acteurs (de bijrol van René van 't Hof werd beloond met een Gouden Kalf) zijn medewerking verleende, maar ook omdat de eenvoudige, kale locaties prima voldoen in deze misdaadkomedie die herinneringen oproept aan Fargo van de Coen-broers en A Simple Plan van Sam Raimi, en dat is als compliment bedoeld.


Politie-inspecteur Ronald Plasmeyer (Ruben van der Meer) zit even in een lastig parket. De hobbypokeraar, niet echt een uitblinker, heeft schulden. Maar zoals hij denkt dat hij goed kan pokeren, zo denkt hij ook dat die geldproblemen zich wel zullen oplossen, al weet hij niet echt hoe. Dat anderen zijn dommige optimisme niet delen, wordt duidelijk als zijn schuldeisers hem via zijn zoontje intimideren. Dat is de katalysator van een reeks gebeurtenissen die, zoals dat gaat bij geboren verliezers, zich van kwaad tot erger ontwikkelt. Hij schakelt een schimmig maatje (René van 't Hof) in om een overval te plegen. Die roept weer de hulp in van een derde (Ton Kas). En hoewel Ronald nog zo had gezegd 'geen bloed op de grond', loopt alles uit de hand. Vooral Van 't Hof en Kas kunnen goed overweg met de onderkoelde, soms spitsvondige en soms behoorlijk melige dialogen, waarvoor Porcelijn een scenario-Gouden Kalf kreeg. Zij maken van Plan C een klein feestje dat je met een glimlach ondergaat.


Plan C (Max Porcelijn, 2011)

Nederland 3, 21.30-23.10 uur.

Toy Story

(John Lasseter, 1995) De animatiefilm Toy Story is de geschiedenis ingegaan als de eerste animatiefilm die volledig met computerprogramma's is gemaakt. Nu heel gewoon, maar achttien jaar geleden een revolutie. Dat het een klassieker is, is toch ook te danken aan traditioneel vakwerk: een degelijk scenario over speelgoed dat tot leven komt als niemand kijkt, veel goede oneliners en het mooie stemacteren van Tom Hanks en Tim Allen. Hanks sprak Woody in, een cowboypop die het niet prettig vindt dat hij niet langer het favoriete speelgoed is van het jongetje Andy. Zijn plek is ingenomen door de zelfingenomen ruimtevaarder Buzz Lightyear (Allen), een dure actiepop. Pas als de twee ver van huis zijn afgedwaald en uit elkaar dreigen te worden gehaald door een gemene buurjongen leren ze elkaar geleidelijk waarderen.


BBC 1, 16.15-17.30 uur.

Jane Eyre

(Cary Fukunaga, 2011) Beeldschoon maar gesloten, een toonbeeld van zelfbeheersing. Zo zet Mia Wasikowska (Alice in Wonderland, Stoker) het klassieke personage Jane Eyre neer. En de onder het oppervlak kolkende passie is voelbaar - precies zoals het hoort in een klassieke bewerking van Charlotte Brontës roman. En klassiek is de verfilming, al nemen regisseur Cary Fukunaga (Sin nombre) en scenarist Moira Buffini de structuur van het boek op de schop en wordt het chronologisch lopende verhaal een effectieve flashbackconstructie, waarbij de meeste tijd is ingeruimd voor de intense relatie tussen Eyre en de brute landheer Rochester (Michael Fassbender). Doordat de makers vasthouden aan de statige taal van Brontë en de aankleding (licht, decor) overdadig is, is deze Jane Eyre bovenal een smaakvol, soms licht ontroerend plaatjesboek.


BBC 2, 21.30-23.20 uur.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden