Gebitssimulator maakt import van tanden en kiezen overbodig

Studenten tandheelkunde oefenen straks met een virtuele boor en een schermpje...

Van onze verslaggever Gerard Reijn

amsterdam Neda Rashty heeft een tante in Iran die tandarts is, en dat komt heel goed uit. Rashty is student tandheelkunde aan het ACTA, de tandheelkundefaculteit van de Vrije Universiteit en de Universiteit van Amsterdam, en daarvoor heeft ze geregeld echte tanden en kiezen nodig om op te oefenen. In Nederland worden maar weinig tanden en kiezen getrokken, maar in Iran gebeurt dat volop. ‘Dus als ik terugkom uit Iran, heb ik een flinke pot tanden en kiezen bij me’, schatert ze.

Import van getrokken tanden en kiezen zou kunnen helpen tegen het steeds nijpender tekort aan tanden en kiezen, maar ACTA heeft gekozen voor een andere oplossing: een simulator. Niet meer oefenen op echte tanden maar op virtuele. Op 1 september 2010 verhuist ACTA naar zijn nieuwe gebouw bij de Vrije Universiteit en neemt dan de vijftig eerste gebitssimulatoren in gebruik.

Het apparaat, de Simodont, bestaat uit een schermpje waarop de mond wordt getoond. Elke denkbare kwaal of afwijking kan in dat gebit worden ingebracht, iets dat met echte patiënten een probleem is. De student kan met een keur aan instrumenten aan de slag. Hij ziet niet alleen op het schermpje wat hij doet, de virtuele boor voelt ook als echt.

Nog wordt de realiteit zo veel mogelijk benaderd door plastic koppen met rubber lippen en uitneembare gebitten. De simulator heeft veel voordelen, zegt onderwijsdirecteur Marjoke Vervoorn van ACTA. Het vinden van de juiste getrokken tand wordt minder urgent, net als het vinden van een patiënt met een probleem dat past bij de behoefte van de student. Het onderwijs wordt er beter van, en het is ook nog goedkoper.

De aanschafprijs is vergelijkbaar met een goedkope tandartsstoel, maar de onderhoudskosten zijn veel lager. Voor ACTA ligt dat anders; die investeerde 1,8 miljoen in de Simodont en krijgt daarvoor vijftig apparaten, maar deelt ook mee in de opbrengst van alle volgende.

Het apparaat is ontwikkeld met Moog in Nieuw-Vennep, een bedrijfje dat ooit werd opgericht om een stuurknuppel voor vluchtsimulatoren te ontwikkelen, waarbij je voelt wat er gebeurt (force-feedback). Nu steeds meer vliegtuigen elektronisch worden bestuurd, wordt die stuurknuppel-met-gevoel langzaam maar zeker overbodig, zegt Piet Lammertse van Moog.

De techniek is nog wel in opmars bij het trainen van medisch specialisten. Als de techniek nog verder voortschrijdt, komt er een andere toekomst in beeld: de (half)automaat. In de luchtvaart wordt die al steeds belangrijker, en ook in de medische wereld zal die uiteindelijk doorbreken voor vele medische ingrepen, verwacht Lammertse.

Kiezen na school Pagina 25

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden