Geachte redactie

Korenveld met kwartel

Het Korenveld met leeuwerik van Vincent van Gogh moet volgens Amsterdamse biologen herdoopt worden in Korenveld met patrijs (Wetenschap, 22 juni). Deze wederdopers zitten er waarschijnlijk óók naast. De juiste titel moet zijn 'Korenveld met kwartel'. Deze late broeder is dé karaktervogel van de Midden- en Zuid-Europese graanculturen. Dit zal iedere vogelaar bevestigen. Balts vindt nog plaats in juni en juli en de hitsige haantjes maken dan luchtsprongen. Dit thema was ook populair onder Hongaarse schilders. Het montere 'kwikmedit-kwikmedat' komt ook voor in Beethovens Pastorale.

Biologen die Amsterdamse musea bezoeken kunnen interessante ontdekkingen doen. Zo werd in het Van Gogh Museum de grote nachtpauwoog ten onrechte uitgemaakt voor doodshoofdvlinder! Op de zolder van het Rijksmuseum werd de beroemde eenhoorn (in feite de tand van de narwal) door dr. Kipp en zijn kinderen herontdekt. Met of zonder vergrootglas kunnen nog generaties biologen op soortenjacht in musea!

D. Vestergaard, Soest

Kunst

Pfff... ik heb nu echt wel genoeg van de gestage stroom kijk-mij-nou-dramaqueens die 'tegen de teloorgang van de beschaving' demonstreren. Voorlopig dieptepunt is Ramsey Nasr met zijn pathetiek (hoewel, Jan Mulder met zonnebril...), maar aangezien het als een wedstrijd 'geschokt zijn' aanvoelt, zal er nog wel meer van dit soort gejank komen. Kom op: het kabinet geeft nog altijd 750 miljoen uit aan kunst, in 2015 zijn we terug op het 'middeleeuwse niveau' van 2005! En toen heb ik geen protesten tegen Plasterk of Bos gezien. Misschien is dat wel 'de cultuur' in Nederland: middelmatig presterende verwende kinderen.

Bram Meijer

Kunst 2

De 200 miljoen bezuiniging op Kunst & Cultuur zal door de Tweede Kamer vrijwel ongewijzigd worden aangenomen. Eigen schuld dikke bult. O ja? Ja! Zie de protestborden, leuzen en hoe men Zijlstra kielhaalt, en er is maar één conclusie mogelijk: Kunst & Cultuur zijn in Nederland geen onmisbare bron van eruditie en beschaving.

Gerrit J. Jachtenberg, Utrecht

Wedstrijd

Zowel Arnon Grunberg in zijn Voetnoot 'Protest' (27 juni) als Bert Wagendorp in zijn column 'Mars' (23 juni) maakt een ernstige denkfout als zij stellen dat het dumpen van een zak geld op een podium voldoende is voor het creëren van een goede voorstelling. Het is de makke van dit debat over kunstbeleid, dat het steeds gaat over de vermeende subsidiebehoeften van individuele kunstenaars, terwijl het in werkelijkheid gaat over het scheppen van een goede infrastructuur voor de kunst. Vandaar dat woord 'beschaving'.

Het begint met goed algemeen onderwijs, ondersteund door een netwerk van bibliotheken, muziekscholen, theaters en musea. Voor beginnende kunstenaars in de beeldende en de podiumkunsten volgt daarna een studie aan een beroepsopleiding, het verder ontwikkelen in productiehuizen, werkplaatsen, postacademische instellingen of het spelen in ensembles en orkesten.

Achter iedere concrete voorstelling op een podium ligt een wereld verborgen, waarbij een heel team van kunstenaars en medewerkers is betrokken, en die begint en eindigt met het uitoefenen van een ambacht.

Ik stel Grunberg voor een wedstrijd te houden. We delen die '2 ton' door de midden, ieder van ons een ton. Ik schrijf in één jaar een roman, die wordt dan ook van dat bedrag gedrukt en uitgegeven. Grunberg schrijft in dat jaar een symfonie, die voor datzelfde bedrag ook uitgevoerd gaat worden.

We doen alles zelf uiteraard, ik doe zelf de opmaak van het boek, en Grunberg instrumenteert ook zelf, maakt de partijen en is bij alle repetities aanwezig om te zorgen dat het stuk wordt uitgevoerd zoals hij dat in zijn hoofd had.

Wagendorp regelt de twee ton. Ik win.

Cornelis de Bondt, Den Haag

IKON

Naar aanleiding van de brief van de IKON ('Ruimdenkers', 26 juni) het volgende. Na de moord in El Salvador op de IKON tv-ploeg in 1982, bracht president Duarte een bezoek aan Nederland om vergeving te vragen aan de nabestaanden. Tegen dit bezoek protesteerde de IKON. Ze vond ook dat koningin Beatrix Duarte niet moest ontvangen.

De IKON plaatste een advertentie in de media dat de nabestaanden van de vier omgekomen mensen er geen prijs op stelden Duarte te ontmoeten. Mijn zoon Hans, die een van de slachtoffers was van de moord, werd hierbij zonder overleg met name genoemd. Als vader van Hans stelde ik het op prijs Duarte wél te ontmoeten.

Dit werd mij door Barend de Ronde van de IKON onmogelijk gemaakt. Een brief van mij aan koningin Beatrix en aan de ambassade van El Salvador om Duarte toch te kunnen ontmoeten, werd door Barend de Ronde afgedaan met de opmerking 'dat dat niet kon', omdat ik één lijn moest trekken met de IKON.

Mijn mening was dat de leider van het team, Koos Koster, veel te grote risico's had genomen, zoals het op straat uitschelden van politiemensen en zijn provocerende gedrag voorafgaand aan de moord op de vier. Ik werd op allerlei manieren door de christelijke IKON monddood gemaakt. Pure DDR-praktijken, waar Koos Koster zo'n bewonderaar van was.

Ruimdenkers!

Piet ter Laag, Huizen

Spilzucht

Paul Brill schrijft in zijn column 'De week van Europa' dat minachting van de intelligentie van de burger de grote plaag van Europa is.

Wat te denken van die andere plaag: spilzucht? Terecht heeft de Britse premier Cameron kritiek geuit op de Europese leiders die een nieuw onderkomen willen voor de Europese Raad, ter waarde van 240 miljoen euro.

Is die raad soms in een slooppand gehuisvest? Te gek voor woorden in deze tijd, met Griekenland op onze nek en de bezuinigingen die in elk land noodzakelijk zijn.

Heleen Baldinger-v/d Lubbe, Amsterdam

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden