GEACHTE REDACTIE

Het heet weliswaar IJsland, maar het vriest er medio september overdag nog echt niet (foto 'Baden in de vrieskou', de Volkskrant, 15 september)....

IJsland

Het getuigt van enig simplisme om dat dan meteen weer een geiser te noemen. Dit soort folkloristische praat draagt bij aan een verkeerde beeldvorming van IJsland. Verder niets dan lof over de kwaliteit van het fotomateriaal in de Volkskrant; het is voor mij een van de redenen om juist deze krant te lezen.

GRONINGEN Klaas Knol

Hut

Leuk verhaal van Liesbeth Wytzes (Forum, 10 september). Het geeft wel een aardig beeld van de toestand in menig Nederlandse huis- en/of kraamkamer. Vandaar dus deze vraag: wat doet die 'Afrikaanse stam' toch in dat stukje? Als leuk bedoelde vergelijking? Als verwijzing naar plaatsen in de wereld waar ze nog gekker doen dan hier? Vind ik erg bedenkelijk, maar het past in een traditie in de media: tut-tutten over gewoontes en gebruiken die onstaan zijn door ideeën of omstandigheden die zich stevig buiten het denkraam van de Nederlandse middenklasse bevinden.

Overigens: als die vrouw in 'een hut' ligt bij te komen, schat ik de kans dat die man op een bed ligt erg klein. Een mat op de vloer is waarschijnlijker. Daar slaap je ook goed op.

AMSTERDAM Bram Posthumus

Tijdbom

In de door staatssecretaris Rick van der Ploeg aangezwengelde discussie over het vermeende elitaire karakter van de gesubsidieerde kunsten is een belangrijk aspect onderbelicht. Het kunstbedrijf is geconcentreerd in de vier grote steden en dat daarin slechts een klein deel van de bevolking participeert, is een vrij constant gegeven. De opmerkingen van Van der Ploeg zijn helemaal niet nieuw. Wel nieuw is de sterk gewijzigde bevolkingssamenstelling in de grote steden.

Meer dan 50 procent van de Amsterdamse jeugd is afkomstig uit een niet-Europees land en stroomt nauwelijks door naar het hoger onderwijs. Het publiek in het theater en de concertzaal is in het algemeen hoog opgeleid en voor 99 procent blank. Er is dus (nog) sprake van een sterk dominante blanke cultuur.

In Nederland heeft men altijd de mond vol van democratie en de multiculturele samenleving, maar schijn bedriegt. Hoe legitiem is het door de overheid met subsidies in stand houden van een hecht in de Europese traditie gewortelde cultuur, waarin een snel groeiend deel van de bevolking zich niet herkent? Het politieke draagvlak hiervoor zie ik duidelijk afbrokkelen, althans wanneer de zogenoemde multiculturele samenleving werkelijk serieus wordt genomen.

Zelf woon ik in een stadswijk waar meer dan zeventig nationaliteiten zijn gehuisvest. Welke cultuur moet de overheid subsidiëren en welke niet? Ligt er niet een tijdbom onder de wereld van de gesubsidieerde kunsten?

AMSTERDAM R. de Groot

Internet

Het gebruik van Internet leidt tot sociaal isolement en zelfs tot gevoelens van depressie en eenzaamheid. De onderzoekers van de Carnegie Mellon Universiteit staan verbaasd, mensen die hechten aan die goeie oude tijd halen hun gelijk en enthousiaste netters, zoals ondergetekende, peinzen zich suf. Een mogelijke verklaring? De proefpersonen zijn tijdens hun eerste jaren 'online' onderzocht. Het is heel wel mogelijk dat tijdens de eerste jaren op het net het gemis aan sociale contacten wordt ervaren en het schuldgevoel over de verspilde tijd groot is. Simpelweg omdat de tijd dat het anders was, nog tamelijk vers in het geheugen ligt.

Bovendien is internetten nog steeds niet gangbaar, de internetter wordt er dus voortdurend aan herinnerd dat het een asociale en tijdrovende bezigheid is. In de beginjaren van de televisie zal eenzelfde effect zijn opgetreden. Nu is de televisie voor velen een smeermiddel in het sociale leven. Net zoals internet dat over een tijdje zal zijn.

GRONINGEN Boudewijn Otten

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden