Geachte redactie

Pensioen

Als katholiek mocht ik op vrijdag geen vlees eten maar vis en gemengd zwemmen was taboe. Wanneer een leerlinge van de scholengemeenschap Pieter Zandt in Kampen geen rok maar een lange broek draagt als ze naar school gaat, wordt ze teruggestuurd. Of ze verbranden agenda's met het vredesteken, omdat het duivels zou zijn. Een moslim mag geen varkensvlees eten en zo kun je nog wel even doorgaan.


Al deze voorschriften worden verkondigd door religieuze leiders die ervan overtuigd zijn dat zij het ware geloof verkondigen.


Dan economen. De meeste economen verkondigen dat bezuinigen in deze tijd van crisis slecht is voor economische groei, er zijn echter genoeg economen die het tegendeel verkondigen en met bijval van de regering beweren dat er voor groei moet worden bezuinigd.


Nog niet zo lang geleden verkondigden economen en sociologen dat we ons erop moeten instellen dat we door de steeds verdergaande automatisering korter zullen gaan werken, langere vakanties krijgen en eerder met pensioen zullen gaan. Het tegendeel blijkt waar. Ook ten aanzien van de pensioenen deze tweespalt.


Martin van Rooijen (O&D, 26 september), Marcel van Dam (O&D, 26 september) en Hans Funken (Het Duel, 27 september) zijn in uw krant van mening dat er genoeg pensioengeld is voor de toekomst. Yvonne Hofs beweert (Vonk, 21 september, O&D, 28 september) het tegendeel en zegt dat de pensioenen nog best mogen worden gekort. Wat is hier nu geloof en wat is wetenschap?


Wat ik wel weet, en dat is een exacte wetenschap die op feiten is gebaseerd, is dat wanneer de pensioenen blijvend niet worden geïndexeerd en daarnaast ook nog worden gekort, er veel gepensioneerden in Nederland (dat vijfde staat op de lijst van de rijkste landen ter wereld ) over een aantal jaren in armoede terechtkomen.


Ben Vriezenga,


gepensioneerd docent wiskunde, Hoogeveen


Oad

Oad is failliet, dat is niet leuk voor de organisatie en niet leuk voor de klanten. Gelukkig maakt het busbedrijf een doorstart (Binnenland, 30 september), maar hou er eens een keer over op zeg. Al dagen lang zie ik bussen vertrekken, of juist niet, zielige mensen, aangeslagen verslaggevers, terugkerende vakantiegangers die wel of niet contant hebben moeten betalen in het hotel, Oad-medewerkers die uitleggen dat het niet leuk is om je baan te verliezen (natuurlijk is dat niet leuk), bezorgde nieuwslezers die zich, met hun gezicht in de plooi, vooral afvragen hoe dat nou moet als je over drie máánden pas zou vertrekken. Ook behandelen de media uitgebreid de garantieregelingen en schadevergoedingen. Het is crisis.


Er zijn zoveel bedrijven die het niet trekken.


Wim Stolk, Kampen


Succesvol

Met verbazing heb ik het artikel van Erik van 't Zelfde ('Laat crème de la crème het onderwijs verzorgen', O&D, 30 september) gelezen. Hij maakt een hoogst onbehoorlijke opmerking door een bevoegde tweedegraadsdocent te vergelijken met een tandheelkundige die een jaar een opleiding volgt en nog vijf jaar te gaan heeft.


Het zou de auteur ook sieren als hij zich zou realiseren dat voor al zijn plannen absoluut geen geld is. Dat is er nooit geweest en dat komt er ook niet. En ten slotte, een succesvol leven staat of valt niet met een opleiding.


Jan Pijpker, Uithuizermeden,


48 jaar tweedegraadsdocent vmbo


Eierstokken

In uw krant (Ten eerste, 30 september) stelt een geestelijke uit Saoedi-Arabië dat vrouwen die autorijden problemen met de eierstokken riskeren.


Na zelf drie jaar in Saoedi-Arabië gereden te hebben ben ik van mening dat het grootste gezondheidsrisico voor vrouwen in Saoedische auto's wordt gevormd door het feit dat hun mannen achter het stuur zitten.


Frans Derks,


Brielle


Draagvleugelboot

Martin Sommer betreurt in zijn artikel 'stranden in het snelle heden' (Vonk, 28 september) het verdwijnen van de trein tussen Amsterdam en IJmuiden.


Tot zijn geruststelling kan ik melden dat een deel van dat traject nog zeer frequent wordt bediend, met dien verstande dat het eindstation Haarlem is. De door hem aanbevolen vervangende snelboot wordt in 2014 opgeheven. Gedeputeerde Staten van Noord-Holland hebben besloten geen nieuwe aanbesteding te doen voor de boten die sinds 27 april 1998 op het traject Amsterdam-Velsen varen.


Uit recalcitrantie heeft de exploitant, Connexxion, de betreffende draagvleugelboten (Voskhod 2 FFF) op marktplaats gezet.


Prijs op aanvraag.


Henk Sloos, Haarlem

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden