GEACHTE REDACTIE

Het is momenteel een rommeltje in de voetbalwereld. Sport 7 kwam, zag en verloor. Ajax, eens oppermachtig, is teruggezakt in de competitie terwijl de andere clubs tevreden grinniken....

De Tobbe

En dan is er natuurlijk ook nog de Arena. Kommer en kwel en dat terwijl er een schitterend stadion staat dat op zich al iedereen in katzwijm moet laten vallen, ongeacht het voetbalniveau, of de popzanger. Maar nee, wat doet de hele voetbalwereld? Mopperen over het gras, zeuren over te vroeg openen, jammeren over de parkeerruimte die niet ten volle wordt benut en nu dan ook nog trammelant over de naam, die overigens toch al niet uitblonk op het gebied van originaliteit.

Alles moet geld kosten, ook als dit stadion zijn naam wil behouden. Natuurlijk, gooi er nog maar een miljoentje tegenaan, want stel je voor dat we die schitterende naam zouden moeten prijsgeven.

Toch wil ik als genieter van een potje voetbal een ander voorstel doen. Het kost niets, het legt een vriendschappelijke lijn naar de Rotterdamse Kuip, het geeft symbolisch aan hoe het momenteel in de voetballerij gaat en er is niet eens sprake van een echte naamsverandering.

Noem dat prachtige stadion gewoon 'De Tobbe'. Want iedereen zal het volmondig met me eens zijn: eigenlijk is het al van begin af aan tobbe.

NEDERHORST DEN BERG

Hella Boermeester

Out-training

Het hoeft geen betoog dat voetbal 'van het volk' is. Het contact met de supporter werd naarmate het voetbal verwerd tot een zakelijk interessant product, helaas steeds minder. Maar voetbal is niet zomaar een product: begrippen als 'passie en liefde' zijn op hun plaats.

Om het voetbal weer gezond te maken moeten de clubs en spelers 'meer naar de mensen toe gaan'. Nu is het zo dat supporters steeds naar het stadion toe moeten komen. Er is sprake van anonimiteit en eenrichtingsverkeer. Het is voelbaar én bewijsbaar fout dat er bij zoveel betrokkenheid en tegelijkertijd zoveel afstandelijkheid frustraties groeien. Bij beide partijen overigens!

Het gehang in de hekken van zowel spelers als supporters spreekt boekdelen: men wil het voetbal meer en intenser met elkaar delen. Let wel, we spreken over volkssport nummer 1, een fenomeen dat een land op z'n kop kan zetten.

Het huidige voetbal (lees de KNVB en de clubs) neemt op dit moment haar maatschappelijke verantwoordelijkheid in die zin onvoldoende. Indien men die verantwoordelijkheid wel wil nemen, kan dat met het beter uitbuiten van het tweede schitterende product dat het voetbal rijk is: de training.

Trainen moet men toch! Waarom niet één keer in de week training onder de mensen, in wijken, bij clubs, op scholen, bij bedrijven of voor mijn part op zaterdagmiddag op de markt. Bij 'out-training' wordt ook van de training een ontmoetingsmoment gemaakt. De mensen voelen zich dichterbij de spelers staan en andersom, terwijl de clubs nieuwe supporters kweken.

Dat clubs de promotiemachine tijdens die trainingen volop kunnen laten draaien behoeft geen betoog. Bij out-training snijdt het mes aan twee kanten. Het is een zuivere win-win-constructie.

ROSMALEN Marcel Roomans

Grieks

'Zeker Grieks', moet de redactie gedacht hebben bij het plaatsen van een foto van Griekse blokkerende boeren en hun tractoren-met-opschrift (de Volkskrant, 17 december). Helaas.

De opschriften zijn niet in het onbegrijpelijke Griekse, maar gewoon in het ons vertrouwde Latijnse alfabet gespeld. Maar dan moet je zo'n foto natuurlijk niet in spiegelbeeld afdrukken.

UTRECHT Gert M. Knepper

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden