Geachte redactie

Kankerleed

Het aantal gevallen van kanker bij honden en katten is verdubbeld sinds 2007 en de Universiteit Utrecht wil een jaarlijkse 'apk' om 'een hoop kankerleed' te voorkomen. Lopen die dieren niet op de hoogte van auto-uitlaten?


Sity de Boer, Alphen aan den Rijn


Wassenaar


Even dacht ik dat het door Patrick M.A. Buch geschreven stukje over de Tinadag en de overlast geestig bedoeld was, maar daar kwam ik al lezende op terug (O&D, 1 oktober). Wat een gezeur! Gun die meiden ook eens wat en ook de directie van Duinrell - waarschijnlijk de grootste werkgever van Wassenaar - kan zo'n succes, want dat was het, goed gebruiken. Buch zou eens kunnen overwegen te voet of met de fiets zijn boodschapjes te gaan doen. Het heeft wel iets, al die bussen vol roze meiden die het kennelijk naar hun zin hebben.


Daar komt nog bij dat Duinrell aan de rand van ons dorp ligt en zeker niet midden in het dorp. Eigenlijk komt zijn hele betoog erop neer dat alleen het plaatselijke autoverkeer ernstig belemmerd wordt. Er is geen sprake van rellen, vernielingen en vechtpartijen, zoals vaak bij dit soort grote evenementen het geval is. Kortom, doorgaan hiermee. En dan te bedenken dat ik vrijwel tegenover de ingang van Duinrell woon.


Carl Doeke Eisma, Wassenaar


Bijgeleerd

In het artikel 'Overheid moet groene energie afdwingen'(Voorpagina, 1 oktober) zegt topambtenaar Van Hulst dat de energiebedrijven na verzelfstandiging in 1998 de lange termijn verwaarloosd hebben en alleen bezig waren met het maken van reclame om meer klanten binnen te halen. Onder zijn ambtelijke leiding zijn de energiebedrijven verzelfstandigd.


Indertijd hebben hele volksstammen hiervoor gewaarschuwd: de rampzalige verzelfstandiging in Engeland van de waterleidingbedrijven en het spoor werd onder andere als voorbeeld genoemd. Ieder normaal denkend mens begreep toen al dat door concurrentie op gas en elektriciteit de lichten in huis niet anders zouden gaan branden en de verwarming het huis niet lekkerder zou verwarmen. Ook de prijs, bepaald op de wereldmarkt en verder voor een groot deel bestaande uit diverse belastingen, zou niet wezenlijk kunnen verschillen tussen de aanbieders. Wel kwamen er 'raden van bestuur', ceo's, cfo's, klantenservicedirecteuren, bonussen, topsalarissen, skyboxen, sponsorcontracten enzovoorts, enzovoorts.


Gelukkig heeft Van Hulst volgens eigen zeggen sindsdien 'veel bijgeleerd'. Zijn 'leerproces' heeft de belastingbetaler nog meer gekost dan de leermomenten van andere prominente Nederlanders bij andere verzelfstandigde of op afstand geplaatste publieke organisaties. Denk aan burgemeester van Zeist Koos Janssen, voorzitter Raad van Toezicht bij Amarantis (gat van 100 miljoen) en Loek Hermans, idem dito bij Meavita (ook 100 miljoen).


R. van der Gun, Zeist


Demotie

Wellicht dat in de omgeving van Hans van der Spek vrouwen op jonge leeftijd - tussen de 20 en 25 jaar - kinderen krijgen. Hij zou echter als onderzoeker van Berenschot moeten weten dat het al een hele tijd een trend is dat het krijgen van een kind wordt uitgesteld. Ik zie in mijn omgeving steeds meer vrouwen die na hun 30ste voor het eerst bevallen zijn. Dat betekent dus dat je pas ruim na je 50ste met hoge kosten wordt geconfronteerd en niet, zoals Van der Spek aangeeft, als veertiger (Economie, 1 oktober). Juist dan heb je studerende kinderen en je huis is nog lang niet afbetaald. Demotie of zelfs ontslag kan dan grote financiële consequenties hebben.


Jos Bonink, Tilburg


Op tijd

Onder president-directeur Bert Meerstadt zou de punctualiteit van de NS sterk zijn verbeterd (Voorpagina, 30 september). Dit klopt vast volgens de papieren werkelijkheid van de NS, met zijn opgerekte punctualiteitsnormen en uit de dienstregeling verwijderde treinen, die niet in de berekening worden meegenomen. De dagelijkse werkelijkheid van de reiziger is een heel andere. Daarin kun je rustig een half uur te laat op je werk of thuis verschijnen, omdat je de aansluiting op je slechts enkele minuten vertraagde trein mist, de volgende trein 'helaas niet rijdt', en je dus moet wachten op de volgende. Dit gebeurt zo ongeveer wekelijks op het traject Leiden-Amsterdam Bijlmer en vice versa.


Greetje Frankena, Leiderdorp

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden