GEACHTE REDACTIE

De overheid denkt het autoverkeer alleen te kunnen beteugelen met financiële prikkels. De lokale overheden hebben, met name om budgettaire redenen, al reuze hun best gedaan om overal het betaald parkeren in te voeren....

Wegblokkade!

Het ministerie van Financiën komt met een (zoveelste) accijnsverhoging. En prompt daarop komen de ideeën van de tolheffing weer uit de kast van het ministerie van Verkeer en Waterstaat. De tolheffing lijkt wel op een verkapte belasting op werkgelegenheid. Als de overheid zo met de automobilist blijft omgaan, dan vraagt ze om een reactie.

Ik ben bang dat het economisch belang van betaalbare mobiliteit bij de beleidsmakers alleen in beeld is te brengen als er een nationale wegblokkade volgt. Men gokt er misschien op dat de automobilist (druk met zijn werk en geen tijd voor acties) wel zijn tol zal betalen, en daarmee zijn lot zal dragen. Vanwege de milieu- en asfaltvervuiling hoor je immers als automobilist uit schuldgevoel sowieso je mond te houden... Bij mij is dat stadium echter al gepasseerd.

De overheden roepen met dit anti-autobeleid de burgerlijke ongehoorzaamheid over zich af. Iets om achterin de auto met chauffeur over na te denken. De automobilist blijft dit keer niet braaf!

OEGSTGEEST Geerco Lentz

Uitzendburooo-o

In de Volkskrant van zaterdag jongstleden stond, in de rubriek Klant & Markt, een artikel van Boudewijn Geels onder de kop 'Zingt u even mee? Randstad Uitzendburoooooo-o'.

In dit artikel wordt de suggestie gewekt dat Ilja Gort begin jaren tachtig aan de basis heeft gestaan, c.q. componist is, van de Randstad tune. Dat is niet terecht: de Randstad tune is gecomponeerd door Rogier van Otterloo in 1974, en is sindsdien ongewijzigd gebleven, behoudens variaties in instrumentatie en uitvoering.

AMSTERDAMHans Schenk

Vlees noch vis

Het katern Stroom van 5 juli opende met een artikel over de zoektocht van Radio 3. Radio 3 is inderdaad goed op weg door vergroting van de uniformiteit en door zich meer te onderscheiden van de commerciële concurrentie. Maar nog steeds is het vlees noch vis. Je kunt je serieus afvragen of de analyse van Van der Lugt, zendercoördinator van Radio 3, klopt. Zit de luisteraar echt te wachten op een combinatie van alternatieve en radio Noordzee-achtige muziek?

Door zich echt te onderscheiden van de commerciële zenders door de hele dag het nieuwste van het nieuwste te laten horen zoals bij de BRTN zender Studio Brussel, zou de rol van Radio 3 volgens Van der Lugt worden gemarginaliseerd.

Is dat wel zo? Uit recent luisteronderzoek blijkt het aandeel van Studio Brussel bijna het dubbele te zijn van wat door Van der Lugt wordt gesteld, slechts enkele procenten minder dan Radio 3. En dat eerder met meer dan minder concurrentie.

Zo zijn er de nationale zenders Donna en Radio 21, en de vele vrije zenders die in België illegaal mogen opereren. Je hoeft maar in een willekeurig café in België te komen, om te merken dat de invloed van Studio Brussel groot is. Niet voor niets wordt er in België veel meer radio geluisterd dan in Nederland.

Succes kan alleen worden bereikt door een echte keuze te maken. Onderscheid je van de commerciëlen, en kies voor een Studio Brussel-achtig muziekprofiel. Veel nieuwe muziek, zonder de klassiekers te vergeten. Duidelijk gericht op de muziekstromingen die door de commerciëlen worden genegeerd en veel relevante informatie voor jongeren. Eindelijk een zender waar we trots op kunnen zijn!

AMSTERDAM

L.R. Lutje Schipholt

Zeeland

Van tijd tot tijd hoor ik mensen beweren dat ze hun vakantie in Zeeland hebben doorgebracht. Ze blijken dan in Ouddorp, Rockanje of Dirksland te zijn geweest, en reflecteerden op een mini-advertentie van de Perscombinatie, waar deze plaatsen al jarenlang en telkens weer bij Zeeland worden ingedeeld.

Vragen aan de Perscombinatie:

- wanneer voegt u ook Dordrecht en Rotterdam aan Zeeland toe?

- is het zo moeilijk iemand te vinden die zich van school nog iets herinnert van provinciale indeling?

LEUSDEN L. Meijers

Stealth

De in het foto-onderschrift als Northrop Stealth aangeduide bommenwerper (de Volkskrant, 4 juli) heet officieel de Northrop Grumman B-2 Spirit. De aanduiding Stealth is in zoverre verwarrend, dat die naam - die op de onzichtbare/stiekeme ('stealthy') vlieg-eigenschappen duidt - meestal wordt geassocieerd met de Lockheed Martin F- 117 Nighthawks. Deze staat met name sinds de Golfoorlog bekend als de Stealth.

ZOETERMEERPeter Zoetmulder

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden