GEACHTE REDACTIE

De Somalische gemeenschap demonstreerde vorige week in Lelystad, waarbij men uiting gaf aan het gevoel van onveiligheid. In een relatief kleine gemeenschap, zo'n vijftienduizend mensen, zijn de laatste jaren een aantal ernstige dingen gebeurd....

Lelystad

In onze spreekkamers horen wij de verhalen over onmacht, pijn en frustratie. Hoe dien je iemand van repliek, terwijl je je minder makkelijk dan die ander in het Nederlands kunt uiten? Bovendien voelen zij zich hier te gast: je gastheer spreek je niet tegen. Dat maakt de demonstratie des te opmerkelijker.

In Somalië krijgen de inwoners geen bescherming van leger en politie. Het wantrouwen tegen de politie heeft de gemeenschap naar Nederland meegenomen. De les die wij uit Lelystad kunnen leren is dat de overheid zich moet inspannen om het vertrouwen in de politie te herstellen. Het geeft dan ook geen pas dat burgemeester Gruijters zich, volgens het verslag in de Volkskrant, afzijdig hield. Juist op zo'n moment hoort hij bij te dragen aan het overbruggen van de kloof.

DELFTMohamed Said

Adri Nieuwhof

Vluchtelingenwerk Delft

Rolstoel

Mac van Dinther schrijft in zijn artikel over de Nijmeegse Vierdaagse (de Volkskrant, 21 juli): 'Ik voel me een beetje schuldig. Ze moesten eens weten dat ik elk moment kan opstaan uit mijn rolstoel om mijn weg lopend te vervolgen.'

Dat gevoel ken ik. Zelf ervaar ik bijvoorbeeld als ik in een winkel opsta uit mijn rolstoel dat mensen schrikken, want 'ze zit toch in een rolstoel?' Daarom wil ik graag heel duidelijk stellen dat als je in een rolstoel zit, dit niet direct hoeft te betekenen dat je helemaal niet meer kunt lopen. Er zijn veel mensen die een rolstoel gebruiken omdat hun benen niet genoeg kracht hebben om 'ver' te lopen. Op dagen dat mijn benen niet 'kunnen' (ik heb MS) zijn mijn wielen mijn benen!

Soms denk ik dat het goed zou zijn als iedereen een keer in een rolstoel ging zitten. Het is een bijzondere ervaring, mensen zijn beleefder, vriendelijker, vaak geduldiger en ook handtastelijker.

Van Dinther heeft dit ondervonden. Misschien ook iets om een keer uit te proberen door de leden van de organisatie van de Vierdaagse?

HILVERSUMM. van den Berg

Wielen

Wat geen wielen in de Nijmeegse Vierdaagse! Vorige week ging ik naar de intocht. Ik installeerde me vroeg, want ik wilde vooral de rolstoelers niet missen en hen luid toejuichen.

Tot mijn grote verbazing kwamen er wielen: hele grote wielen. Een karavaan dampende en stinkende reclame-auto's, die niet alleen de wandelaars hinderde maar ook voor de nodige stank zorgde.

Meneer de marsleider: reclame-auto's ruiken naar geld, de rolstoeler niet.

APELDOORN

Willemien Thielen-Toebast

Elite

De uiteenzetting van Remi Poppe (Forum, 20 juli) over de problemen bij NS heeft mijn warme instemming. Maar hij ontspoort zodra hij begint over 'de meest draagkrachtigen' en 'een bepaalde elite'. Heeft u wel eens 'haastige en goed bij kas zittende zakenreizigers' in de trein zien zitten? In de spitsuren zitten de treinen vol met loonslaven; ruwweg is de verdeling: sub-modalen in de tweede klas, bovenmodalen in de eerste klas - en vrijwel allemaal met abonnementen die door de werkgever worden vergoed.

De NS kampen met ernstige groeistuipen. Er rijdt in de Randstad vrijwel geen trein meer op tijd; stroomstoringen hier, draadbreuken daar; er is elke dag wel wat. De informatie is meestal volstrekt ontoereikend. En de reiziger is machteloos. Met 'een bepaalde elite' bedoelt Poppe toch niet de eersteklasreiziger? Mooie elite, met een eersteklas staanplaats! Voor zover er iets valt te doen aan terugdringing van het woon-werkverkeer per auto, dan moet dat worden gedaan door van de trein een aanvaardbaar alternatief te maken en niet door, zoals nu, treinreizigers de auto in te drijven.

Als Poppe zich afzet tegen hogesnelheidslijnen, dan gaat hij in tegen de gedachte dat die het vliegverkeer op korte afstanden in Europa moeten vervangen, althans terugdringen.

De rijder in een lease-auto van de zaak stapt niet over naar de NS, tenzij zijn baas het verordonneert. De echte elite heeft een auto-met-chauffeur en kent treinen alleen van horen zeggen.

AMSTERDAMH.L. van den Brink

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden