Geachte redactie

IPad

U citeert Maurice de Hond (Ten eerste, 8 juni). Scholen moeten nadrukkelijk inzetten op '21st century skills'. In mijn directe omgeving zie ik inderdaad voorbeelden van kleuters en jonge kinderen die bijzonder behendig zijn in het gebruiken van computers en iPads. Zouden scholen er echter niet moeten zijn om kinderen vaardigheden aan te leren die ze nog niet bezitten?


Irene de Ruijter, Woerden


IPad (2)

Ongelofelijk dat de hele politiek het idee rond iPad-scholen omarmt (Ten eerste, 8 juni). Het idee is een combinatie van elementen die tot ellende leiden:


1: omarmen van een onderwijsvorm zonder de inhoud centraal te stellen.


2: een ict-oplossing blind accepteren zonder dat het probleem is gedefinieerd.


De politiek geeft managers straks de vrije hand; managers geven ict'ers de vrije hand en worden vervolgens in het pak genaaid. Uitvoerend docenten en leerlingen zijn de dupe. Ik kan alleen maar gissen naar de motieven. Zijn politici bang dat ze ouderwets zijn, of zijn ze collectief aan vakantie toe?


Mathilde Bos, Utrecht, hbo-docent


IPad (3)

Dit jaar is de ict--afdeling van het roc in Doetinchem door leerlingen tot beste van Nederland gekozen. Het geheim? Wij geven nog gewoon klassikaal en frontaal les, met een rooster zonder zelfstudie-uren. Meer heeft goed onderwijs ook niet nodig: een enthousiaste, gedreven docent met grote vakkennis én zo'n grote drang om anderen wat te leren dat zijn vrouw zegt: ga alsjeblieft naar school.


Helaas wordt deze groep stelselmatig wegbezuinigd. Een lesrooster zonder zelfstudie-uren biedt structuur aan deze qua planning tamelijk chaotische leeftijdsgroep. Wij zijn een ict-afdeling die opleidt voor netwerkbeheer, applicatieontwikkeling en multimedia, dus geenszins digibeten. We hebben dus niets tegen het gebruik van een pc of tablet in de les, maar het blijven hulpmiddelen. Internetfora en wikipedia kunnen de leraar nooit vervangen, wel aanvullen.


Jack Balhan, docent multimedia ROC Doetinchem


Schaliegas

In zijn column (Economie, 7 juni) noemt redacteur Michael Persson het 'academische sausje' over de schaliegasconferentie voor gemeenten die Milieudefensie medeorganiseerde 'een tikkie misleidend'. Waarom? Blijkbaar omdat Milieudefensie verklaard tegenstander is van schaliegas, en een groot deel van de aanwezige academici en gemeenten ook.


Wat is er mis met tegenstanders die zich op academisch niveau in de discussie mengen? Hij beweert verder dat een van de sprekers, juriste Jacqueline Mineur, niet duidelijk genoeg was over het feit dat ze bij Milieudefensie werkt. Dat is onjuist. Mineur had elke slide van haar powerpointpresentatie voorzien van het Milieudefensielogo.


Geert Ritsema, Milieudefensie


ScriptiehuIp

Bij hun reacties op het bericht dat afstudeerders bij het schrijven van hun scripties in toenemende mate gebruik maken van commerciële scriptiebureaus (Ten eerste, 10 juni) valt op dat geen van de onderwijsinstellingen de hand in eigen boezem steekt.


Het is een misvatting dat studenten geacht worden om tijdens hun afstudeerproject geheel en al op eigen benen te staan. De student moet de gelegenheid krijgen om de opgedane vaardigheden toe te passen en met een specifiek onderwerp de diepte in te gaan.


Goede begeleiding door een gemotiveerde afstudeerbegeleider op universiteit of hogeschool is daarbij onontbeerlijk. De student heeft er recht op en ervoor betaald: via het collegegeld. Dat er blijkbaar toch een markt is voor dure, particuliere scriptiebureaus zou docenten en onderwijsbestuurders te denken moeten geven.


Stefan Holdermans, informaticus, Hendrik-Ido-Ambacht

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden