Geachte redactie

'Lieve knul'

Aad Kooijman windt zich erover op dat Yassin, een van de verdachten van de doodslag op de grensrechter, in de Volkskrant werd beschreven als een 'lieve knul' (O&D, 11 december). Hij schrijft verder dat er vaker dergelijke artikelen in de pers verschijnen nadat er een misdaad is gepleegd.


De verdachte wordt neergezet als een modelburger en dus moet het slachtoffer wat te verwijten zijn: de grensrechter was vast partijdig en Marianne Vaatstra had niet zo laat nog op straat moeten fietsen.


Het verwijten van slachtoffers (blaming the victim) is een bekend fenomeen en heeft niet zozeer te maken met het schoonpoetsen van het blazoen van de verdachte, zoals Kooijman suggereert, maar veel meer met het onbehagen dat mensen treft als ze over een dergelijk misdrijf horen: als het Richard Nieuwenhuizen of Marianne Vaatstra kan overkomen, kan het mij ook overkomen.


Dat is een ondraaglijke gedachte, tenzij je de slachtoffers iets gaat toeschrijven waardoor ook zij schuld hebben. Het (mede) verantwoordelijk maken van het slachtoffer maakt de gedachte minder ondraaglijk: zo dom zou ik nooit zijn, om 's avonds alleen over straat te fietsen. Slachtoffers van verkrachting krijgen daar vaak mee te maken. Een kort rokje aanhebben, dan vraag je er toch om?


Blaming the victim is schadelijk voor het slachtoffer en gaat niet over het vrijpleiten van de dader. Het is een manier om de willekeur van het noodlot hanteerbaar te maken.


Willy van Berlo,


RutgersWPF (Kennniscentrum seksualiteit), Utrecht


Leesniveau

Naar aanleiding van het artikel over het niveau van lezen in Nederland (Ten eerste, 12 december) wil ik stilstaan bij het leesonderwijs op de basisscholen.


Ik zie in ons AVI-systeem een probleem, waarbij je vooral vlot leert lezen. Met dat systeem begin je in groep 3 met AVI 1 tot en met AVI 9 bij het verlaten van groep 8.


De kinderen worden een paar keer per jaar getoetst om het volgende AVI-niveau te kunnen behalen, en wel zo: lees zo snel mogelijk binnen een bepaalde tijd zo veel mogelijk woorden hardop en foutloos voor. Lukt dat, dan mag je naar het volgende niveau.


Hoe slim is dat? Niet heel slim, want hier ligt juist het probleem: elk kind zet zich in om als een zot zo snel foutloos voor te lezen. Dit betekent meestal ook dat het kind geen idee heeft wat het leest.


Docenten in het voortgezet onderwijs en op de mbo-scholen hebben er hun handen aan vol om kinderen opnieuw aan te leren rustig te lezen en te begrijpen wat er staat. Dat kan niet de bedoeling zijn.


Goede dingen gaan inderdaad snel, maar het AVI-systeem werkt te snel. Begrijpend lezen is het kind van de rekening hierdoor.


Icu Németh, Zeist, moeder en teamcoördinator mbo-Amersfoort


Nobelprijswinnaars

'Nederland wint te weinig Nobelprijzen', schrijft Hans Clevers, president van de Koninklijke Nederlandse Academie van Wetenschappen in Opinie&Debat van 10 december. Hij wijt dat aan geldgebrek. Jaren geleden vond ook Tineke Netelenbos dat Nederland te weinig Nobelprijzen veroverde.


Dat lag volgens haar niet aan geldgebrek,want als staatssecretaris ging ze daarover. Het moet dus gelegen hebben aan onze wetenschappers: te lui, te dom of met de verkeerde dingen bezig. Daar had ze toch een punt. Terwijl in de VS de universiteiten met hun bibliotheken dag en nacht openstaan, zijn in Eindhoven de TU-burelen 60 uur per week toegankelijk en de bibliotheken 38 uur. In Delft, Twente en Utrecht zal het niet veel anders zijn.


Overigens is het met 'onze' Nobelprijzen nog zo slecht niet: demografisch gezien zou Nederland recht hebben op ongeveer één prijs in dertig jaar, maar we krijgen veel meer. Het gaat dus eigenlijk best goed.


F.W. Steutel, Eindhoven


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden