Geachte redactie

Steeds rijker?

Zaterdag konden we weer eens lezen dat de 65-plusser steeds rijker wordt (Ten eerste, 14 september). In een rapport van het ministerie van Financiën worden opties genoemd, zoals fiscalisering van de AOW en het versoberen of schrappen van toeslagen en kortingen, om via het aanpakken van de 'rijke' 65-plussers 4 tot 5 miljard te bezuinigen.

In het rapport staat dat het doorsnee-inkomen van 65-plussers tussen 1990 en 2010 met 26 procent is gegroeid. Is dat een reden om 65-plussers als steeds rijker te noemen? Nee. Het is, als je de staffel uitrekent, nog geen 1 procent per jaar. De Nederlanders in de andere leeftijdsgroepen zijn er in die twintig jaar sterker op vooruit gegaan: gemiddeld 32 procent. Als we de periode 2010-2013 meerekenen, geldt voor de 65-plussers, alleen al vanwege de laatste verhoging van het belastingtarief, juist weer een achteruitgang van circa 4 procent.

Wat betreft het vermogen van de hoogste leeftijdsgroep: het lijkt me nogal wiedes dat wie ruim veertig jaar heeft gewerkt vermogender is dan wie net aan de slag gaat of nog een gezin moeten grootbrengen. Er is geen reden dat telkens te benadrukken. Of is het een vorm van framen: de 'rijke' oudere kan de storm die hij de komende jaren over zich heen krijgt, makkelijk verdragen.

Rob Bouber, Koedijk

Plantu

Het onderschrift van de cartoon van de Franse cartoonist Plantu over paus Benedictus die een kind verkracht, is volgens mij niet goed vertaald (Ten eerste, 14 september). In het Frans staat er 'Quitte à se faire enculer, autant aller voter dimanche'. Dit is vertaald als: 'Houd op met kontneuken, laten we zondag gaan stemmen.'

Maar quitte à betekent in het Nederlands zoiets als 'op het gevaar van...' en autant betekent voor een werkwoord zoiets als 'dan kun je net zo goed...'. Daar komt bij dat het werkwoord se faire enculer niet alleen letterlijk 'zich van achteren laten nemen' betekent, maar figuurlijk ook 'zich laten bedonderen'.

Een juiste vertaling van het bijschrift zou daarom moeten zijn: 'Als we dan toch bedonderd ('genomen') moeten worden, dan kunnen we net zo goed gaan stemmen zondag.'

Arno Gerrits, Rotterdam

docent Frans Montessorilyceum

Lachende Klijnsma

Bij het interview met staatssecretaris Jetta Klijnsma onder de kop 'We moeten af van de schaamte' (Ten eerste, 14 september) was de foto van de uitbundig lachende Klijnsma te pijnlijk om aan te zien, zeker omdat het artikel gaat over armoede en schaamte. Misschien lachte ze om het 'rafelpakje' dat ze draagt. Dat maakt het nog pijnlijker. Met een redelijk inkomen als staatssecretaris kun je je zo'n grap veroorloven.

Van Wouter Bos hoorden we in Zomergasten dat hij door zijn adviseurs werd terechtgewezen vanwege zijn altijd aanwezige lach, ook als die niet nodig was. Misschien kan Jetta ook eens les krijgen in 'lachen als het nodig is'. Daar wordt ze niet minder aardig van, integendeel.

Els M.M. van Dinteren, Assen

Poetin

Het opiniestuk van Vladimir Poetin aan het Amerikaanse volk wordt voor mij geduid door de Volkskrant met reacties van verschillende deskundigen en politici (Ten eerste, 13 september). Dat lucht op! Ik had het opiniestuk al gelezen op de site van The New York Times. Na het lezen van de Reader Reactions onder het stuk begon ik mij bange zorgen te maken dat er misschien iets zou kunnen zitten in de zienswijze van de heer Poetin.

Gelukkig laten alle reacties die de Volkskrant voor me selecteert zien dat dit niet zo is, en dat het gewoon een enorm hypocriet stuk is van die Poetin! Onze voetbalclub, Het Vrije Westen, blijft gewoon de beste!

Sjors Niesten, Utrecht

Portefeuille

Met verbazing las ik 'De portefeuille van de heer Stoevelaar' (Economie, 14 september). Wat een verspilling van geld, tijd en energie! Ik (vrouw, 64, werkend, goed inkomen) geef wekelijks ongeveer hetzelfde uit in de supermarkt terwijl ik nooit op prijzen let. Hoe kan dat? Waarschijnlijk omdat ik kant-en-klaarproducten niet erg lekker vind. Ik koop vrijwel uitsluitend vers en onbewerkt. Dus een pak yoghurt en geen toetjes is veel goedkoper, ook als de toetjes drie voor 1 euro zijn. Een blik soep is veel duurder dan zelfgemaakte soep. Verder vraag ik mij af hoe Stoevelaar de trays bier en soep vervoert. Niet op de fiets, lijkt me. Rekent hij de benzinekosten ook mee? Het penny wise pound foolish-gehalte van de portefeuille lijkt me nogal hoog.

Marjorie Bakker, Amsterdam

Pensioenbijlage FD

Ongebruikelijk dat de Volkskrant het FD niet in de gelegenheid stelde te reageren op een artikel in V Weekeinde van 14 september. Daarin trekt Erik Smit, voorman van het deels gesponsorde weblog Follow the money ten strijde tegen het fenomeen branded journalism. Hij gaat slordig om met begrippen en leest selectief.

Branded journalism is áfhankelijke journalistiek in opdracht van een partij die invloed heeft op de artikelen. Dat is iets geheel anders dan de pensioenbijlage FD Morgen die door de redactie van het FD wordt gemaakt en net als alle andere redactionele bijlagen tot op het bot onafhankelijk is.

Smit beweert ten onrechte dat het FD Aegon naar de mond schrijft en gaat voorbij aan artikelen waarin twijfels worden geuit aan de zin van duur bijverzekeren.

Het bijzondere van FD Morgen is dat deze niet verschillende adverteerders maar slechts één exclusieve adverteerder kent, in dit geval Aegon. Die exclusieve adverteerder of zo u wilt sponsor krijgt de journalistiek onafhankelijke artikelen pas te lezen bij publicatie, tegelijk met alle andere lezers. Het is een gesponsorde bijlage, géén gesponsorde journalistiek. Daarom is de inzet van de eigen FD-redactie voor FD Morgen legitiem.

Onze redacteuren voelen zich volkomen vrij om, in dit geval, Aegon in de genoemde kwartaalbijlage of elders kritisch te beschouwen.

Ik hoop dat dit ook het geval is voor de freelancers van bij voorbeeld de economieredactie van de Volkskrant die elders honderd procent commerciële artikelen in opdracht van pensioenfondsen of verzekeraars schrijven, branded journalism.

Jan Bonjer, hoofdredacteur FD

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden