GEACHTE REDACTIE

'Je bent een advocaat of je bent het niet', aldus strafpleiter G. Spong in de Volkskrant van 4 september. Het staat een advocaat vrij een zaak te weigeren....

Advocaat

Als een advocaat meent dat de rechtspraak gediend is met het vrijlaten van criminelen op basis van vormfouten, dan klopt zijn interpretatie van de wet niet, of er is iets fundamenteel mis met de rechtspraak. Een mensenleven moet zwaarder wegen dan 'de zuiverheid van een strafproces'.

De rechtspraak heeft als hoogste doel bescherming van de samenleving als geheel en alle personen daarin afzonderlijk. De basis van elke rechtstaat ligt in het vertrouwen dat het volk aan de rechtspraak verleent, zonder dit vertrouwen is de wet slechts een holle letter.

Een kinderverkrachter hoort thuis in een gevangenis of kliniek, niet op straat. Dit is ook in het belang van de dader en dat was, dacht ik, wat een advocaat dient te behartigen.

ROTTERDAM M. Bouman

Suriname

In Suriname koersen de politieke ontwikkelingen in een richting die de Nederlandse politieke partijen, met name PvdA en D66, niet erg zint. Feit is dat parlementariërs in Nederland daags voor de verkiezingen in Suriname openlijk dan wel verhuld te kennen gaven een regering waarin de NDP zitting had niet te zullen accepteren.

Al maanden heeft Nederland gepoogd de politieke situatie in Suriname te beïnvloeden. Niet alleen door het ineens beschikbaar stellen van ontwikkelingsgelden waar Suriname verdragsmatig al langer recht op had, maar ook door manipulatie van de publieke opinie in Suriname en het uitspreken van voorkeuren door Nederlandse politici.

In Nederland moet erkend worden dat men de politieke ontwikkelingen in Suriname niet naar eigen hand kan zetten. Het is belangrijk dat politici en journalisten de politieke ontwikkelingen in Suriname met gepaste omzichtigheid benaderen. Journalisten moeten geenszins hun objectiviteit prijsgeven, en politici hoeven hun persoonlijke mening en die van hun partij evenmin te verzwijgen. Maar laten wij als Surinamers en Nederlanders elkaar met de nodige respect bejegenen.

AMSTERDAM Romeo Grot

Geel ding

De trein is een geel ding op wielen, maar voor de managers van de NS gaat het tegenwoordig om een 'product' dat op de markt moet worden verkocht. Dat gaat ze redelijk af zolang ze de enige aanbieder zijn, maar het is flink schrikken nu de concurrentie zich aandient.

Jarenlang is geroepen dat er in de spitsuren zwaar verlies wordt geleden op het forensenvervoer. Daarom stoppen er tegenwoordig bijvoorbeeld geen Intercity-treinen meer in Hilversum. Niet omdat er te weinig reizigers zouden zijn, maar omdat het er te veel waren geworden. En tussen Den Haag en Amsterdam is de afgelopen jaren voor honderden miljoenen geïnvesteerd in extra sporen. Maar het aantal rechtstreekse treinen is alleen maar afgenomen.

Juist op deze trajecten wil Lovers Rail haar diensten gaan aanbieden, waarbij het zelfs mogelijk wordt om zitplaatsen te reserveren. Of deze plannen werkelijkheid worden, moeten we nog even afwachten.

Een goed advies aan NS lijkt me in elk geval om de dienstregeling voortaan weer te laten ontwerpen door mensen die zelf ook wel eens in een trein zitten. Dan ga je er niet alleen voor, maar dan blijf je misschien ook de concurrentie voor.

BILTHOVEN Nico Spilt

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden