Geachte redactie

Vakbeweging

Eigenlijk heb ik de Ouderenbond ANBO onder de paraplu van de FNV altijd al een vreemde eend in de bijt gevonden. Werkenden, verenigd in een vakbond hebben individueel én gezamenlijk heel andere belangen dan senioren, meestal niet-werkenden. Sterker nog, hun belangen kunnen zelfs diametraal tegenover elkaar staan.


Het verbaast mij dan ook niet dat zij tot de conclusie zijn gekomen beter niet mee te doen aan de Nieuwe Vakbeweging. De vijftien overige bonden zullen er nog de handen aan vol hebben om elkaar te vinden. De vraag is hoe sterk de banden moeten zijn met de centrale vakbeweging. Als die nu al gaan knellen, zoals voor zelfstandigen in de bouw en 'Mooi', dan is het veel beter om na te gaan in welk verband men zich wél kan vinden.


Misschien is een vakbond wel veel alerter en slagvaardiger in een losser geheel. Als men elkaar maar weet te vinden wanneer dit nodig is. Gezamenlijk optreden van zelfstandige bonden hebben een veel sterker maatschappelijk effect dan een optreden na vele uren van spannende en vermoeiende - dus verzwakkende - interne onderhandelingen.


Henk Schell, Bennebroek


Piraten

De Piratenpartij hoopt bij de verkiezingen op 12 september twee of drie Kamerzetels te verwerven (Ten Eerste 15 juni). Deze partij wil privacybescherming en een vrije informatiesamenleving op de Haagse politieke agenda zetten.


Los van het feit dat ik dit soort één- of twee-issuepartijen bij voorbaat al geen aanwinst vind voor de politiek moest ik wel heel erg hard lachen. De campagne om die privacybescherming op de politieke agenda te zetten verloopt vooral via de sociale media. Een mooier voorbeeld van een contradictio in terminis heb ik in lange tijd niet gehoord.


Frans Leliveld, Amsterdam


Beetje omfietsen

De soap rond het 'Hedwigefietstunneltje' ( Stekel, 11 juni) krijgt eindelijk een happy end. Een meerderheid in de gemeenteraad van Amsterdam is voor het openhouden van de tunnel onder het Rijksmuseum voor fietsers. In 2003 werd de onderdoorgang van het Rijksmuseum afgesloten in verband met een langdurige verbouwing. Een tijd lang stond er een bord dat de tunnel uiterlijk in 2008 (?!) voor fietsers en voetgangers weer open zou gaan. Dat leek mij toen al heel erg lang.


Gelukkig komt daar volgend jaar een eind aan. Dan heeft fietsend Amsterdam tien jaar lang omgereden om de ongetwijfeld prachtige renovatie van het Rijksmuseum mogelijk te maken. Een stukje omfietsen, dat is toch niet zo erg ben je geneigd te denken. Dat lijkt niet zo heel veel totdat je gaat rekenen. Voor de afsluiting reden er ongeveer twaalfduizend fietsers per dag door de onderdoorgang. Dat zijn er ongeveer 4 miljoen per jaar. Deze moeten nu naar schatting 75 meter aan beide kanten van het Rijksmuseum extra fietsen. Dat is dus 4 miljoen maal 150 meter maal 10 jaar, samen 6 miljoen kilometer omfietsen. Dat is 150 keer de omtrek van de aarde.


En denk je dat directeur Pijbes van het Rijks dankbaar is voor zoveel belangeloze opoffering. Neen. Hij is woedend en heeft het over een overwinning van een hardnekkige fundamentalistische fietslobby. Je zou meer historisch besef verwachten. Het Rijksmuseum is ooit door architect Cuijpers ontworpen als poortgebouw tussen het centrum en Amsterdam- Zuid. En niet als obstakel in de stad. Fietsen onder het Rijks lijkt binnenkort weer te kunnen. Genieten van de muzikanten, de galm en de snelle en veilige doorsteek. En hopelijk verboden voor scooters.


Frans Bruning, Amsterdam


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden