Geachte redactie

Drooggevallen bron

Naar aanleiding van de sluiting van Fame (Economie, 31 augustus) begint het nu eindelijk pas echt goed door te dringen dat het met de muziekbranche heel slecht gaat. De beurs die zo nu en dan een paar procent inzakt, krijgt vele malen meer aandacht dan een volledige bedrijfstak waarvan de achteruitgang in percentages van dubbele cijfers geschreven moet worden. Is er geen belangstelling voor muziek meer? Nee, integendeel, het gebruik lijkt groter dan ooit.

Er zijn meerdere oorzaken aan de te wijzen. Maar een van de belangrijkste redenen lijkt toch te zijn dat velen, vooral jongeren, er geen cent meer aan wensen uit te geven en liever 'klant' worden bij criminele sites die over de rug van artiesten, componisten en uitgevers grof geld verdienen.

De wal lijkt het schip te keren, want geen inkomsten voor de professionals in de creatieve muziekindustrie betekent ook geen investeringen meer. Ogenschijnlijk lijkt er nog niets aan de hand, want de grote namen komen nog steeds wel aan de bak. Maar het is al langer duidelijk dat de grote namen worstelen met hun voortbestaan.

Bij de kleinere labels en distributeurs, vaak bedrijven die met erg veel liefde voor het vak mooie muziek uitbrengen voor een kleiner publiek, is de situatie veel nijpender. Het is al geruime tijd duidelijk dat er steeds minder nieuwe titels verschijnen. Simpelweg omdat het niet meer betaalbaar is. Sommige zeer gerenommeerde labels zijn al een stille dood gestorven.

Helaas is de digitale verkoop nog bij lange niet voldoende om het verlies van de fysieke verkoop te compenseren. Het valt dan ook niet mee om te concurreren met 'gratis' aanbod. De politiek talmt al tijden met goede wetgeving omtrent het wel of niet downloaden uit illegale bron. Als ze nog even wacht, hoeft ze zich hierover niets eens meer druk te maken, dan is er geen muziekbranche meer.

En diegenen die zweren bij 'gratis' aanbod hebben dikke pech, want wie zal er nog investeren in nieuwe muziek? De bron is drooggevallen.

Hans Peters, Zeist

Tunnel

Een rapport zou nu uitwijzen 'dat de combinatie van fietsers, voetgangers en museumbezoekers op drukke dagen zeer onveilige situaties kan opleveren' onder het Rijksmuseum (Ten eerste, 1 september). Dat kon iedereen tien jaar geleden ook wel bedenken natuurlijk en dus is het beschamend dat de directie van het Rijksmuseum en Stadsdeel Zuid het nu op deze manier spelen.

Van alle oplossingen hoefden de museumbezoekers natuurlijk niet via de fietserspassage geleid te worden. De omgekeerde wereld: het bij aanvang arrogant negeren van een basisgegeven (lees: een fietserspassage) dreigt beloond te worden.

Héctor Giró, Amsterdam

Wereldmuseum

Onlangs brachten collega-musea de gedachten van het Wereldmuseum naar buiten om mogelijkerwijs delen van de collectie te verkopen. Hoewel het spijtig is afscheid te nemen van bijzondere kunstwerken, onderzoekt het museum de mogelijkheid om de collecties Afrika en Amerika te verkopen.

Het museum krijgt jaarlijks een subsidie van 5 miljoen euro van de gemeente Rotterdam. In tijden van bezuinigingen is subsidie niet langer vanzelfsprekend. Zodoende zal het Wereldmuseum de gemeente Rotterdam, de eigenaar van de museumverzameling, in december 2011 een voorstel doen met betrekking tot grotere financiële onafhankelijkheid en herpositionering van het museum.

De opbrengst van de verkoop wordt in een fonds ondergebracht. De rentebaten uit dit fonds zullen de subsidie vervangen. Assistent professor accounting aan de Nyenrode Business Universiteit Rens Cappon betitelde dit plan als 'financiële grappenmakerij' (O&D, 27 augustus). Cappon waarschuwt het Wereldmuseum voor de financiële risico's met betrekking tot beleggen en inflatie en niet te geloven in zogenaamd 'gratis geld'.

Het is betreurenswaardig dat een assistent professor accounting zich op feiten baseert die hij uit de kranten haalt.

Natuurlijk ben ik niet naïef en laat ik mij op financieel gebied begeleiden door specialisten. Deze specialisten adviseren mij op welke wijze het best kan worden omgegaan met het vermogen en wat een reële verwachting is ten aanzien van het rendement.

In het voorstel aan de gemeente, gebaseerd op eerste taxaties, geef ik een indicatie van de opbrengst van de collectie. Het is nu te vroeg om een exact rendement op het vermogen aan te geven.

Het zou mooi zijn als de opbrengst direct groot genoeg is om een rendement van circa 5 miljoen euro te behalen, dan zijn we self supporting. Maar als Cappon een beter idee heeft, sta ik daar voor open.

Stanley Bremer, Rotterdam

Homostel

Arme, arme burgemeester Aleid Wolfsen! Nou heeft hij ook al buikpijn overgehouden aan de kwestie met het weggepeste homostel.

Hopelijk voor hem verdwijnt die buikpijn snel, nu hij deze week zijn excuses aan het stel heeft aangeboden.

De Utrechters hoeven zich verder ook geen zorgen meer te maken, want Wolfsen heeft 'lessen getrokken om voortaan scherper op te treden in dit soort zaken.' En de daders? Gaat hij die dan binnenkort eindelijk oppakken of gaat hij ze ook zijn excuses aanbieden?

F. van Tilburg

Kerk

Wat knap van Peter Nissen (O&D, 1 september) om op een eenvoudige wijze de leiding van de katholieke kerk in Nederland te wijzen op het nieuwe testament inzake het begraven van mensen die om euthanasie hebben gevraagd bij hun levenseinde. Hulde.

Rien Couwenbergh, Oudenbosch

Geldboompje

Terwijl er ook groentes en bloemen uit Afrika in onze winkels liggen, zegt gentechnoloog Andersen dat het wereldvoedselvraagstuk niet is op te lossen zonder genetische modificatie van landbouwgewassen. Het kan simpeler.

Verander een boompje door middel van genetische manipulatie zodat er geld aan groeit. Geef arme consumenten zo'n boompje en ze kunnen een gevarieerde maaltijd samenstellen. Zo moeilijk kan dat toch niet zijn voor gentechbedrijven, en probleem opgelost.

Wim Keuper, Rutten

undefined

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden