GEACHTE REDACTIE

'Krijg nou wat' moet de oplettende automobilist op de A50 hebben gedacht toen hij geroutineerd met 160 km/uur de Duitser passeerde die blijkbaar met pech op de vluchtstrook stond....

Snelheidssyndicaat

Toen hij instinctmatig in de binnenspiegel van zijn riante leasewagen keek, werd hij pijnlijk verrast; een blauw-witte flits vanuit de Duitse grille deed zijn rechtervoet automatisch van het gaspedaal glippen. . . Te laat! 'Hoe kan die mof. . . Shit! Ik ben d'r ingeluisd'

Hulde! Hulde aan die ene Nijmeegse verkeersagent die zijn inventiviteit aanwendde om de hardnekkig groeiende stroom wegpiraten op de bon te slingeren. Maar nee, hij werd door zijn baas teruggefloten nadat het 'slachtoffer' zijn beklag had gedaan. En de bureauklerk van justitie die het lumineuze idee van de agent-met-het-Duitse-kenteken had ondersteund, kreeg plotseling last van Alzheimer (de Volkskrant, 14 januari).

Het is verbazingwekkend dat het Openbaar Ministerie recherche-inkijkoperaties die leiden tot aanhouding van georganiseerde misdadigers wel tolereert, maar een onschuldige 'kijkoperatie' niet.

De grootste (on)georganiseerde misdadigersbende wordt gevormd door de duizenden automobilisten die door het aan de laars lappen van snelheidsgrenzen het jaarlijks aantal doden en invaliden op het peil van 25 Bijlmer-rampen houdt.

HOUTEN C.M.J. Chamuleau

Horizonvervuiling

In de Volkskrant van 17 januari stonden een artikel over het massale aanspoelen van met olie besmeurde vogels uit de Noordzee en een bericht over de bezwaren tegen horizonvervuiling door windenergie op dezelfde pagina. Deze artikelen horen meer bij elkaar dan velen zullen hebben opgemerkt.

Goed bekeken hebben beide artikelen betrekking op horizonvervuiling. Alleen leveren windmolens, behalve wellicht wat horizonvervuiling, alleen maar schone energie. Terwijl vuile zeeën en stranden niet alleen maar vies lijken.

We moeten kiezen. Om te bereiken dat duurzame bronnen, waaronder windenergie, de mensheid van energie gaan voorzien, kunnen we ons niet langer excuseren voor het feit dat windturbines het landschap veranderen.

De eeuw van de fossiele brandstoffen heeft het landschap gedomineerd en het vaak vernietigd. De eeuw van duurzame energie zal het landschap op sommige plaatsen ook veranderen, maar het niet vernietigen.

UTRECHT Mirjam Tielen

Zebrabeleid

De Voetgangersvereniging was met stomheid geslagen toen ze in de Volkskrant van 14 januari las over het zebrabeleid van de gemeente Groningen. Uit bezuinigingsoverwegingen wil de gemeente bij ieder kruispunt één zebrapad weghalen, zodat er nog drie zebrapaden overblijven. Je kunt als voetganger dus altijd de overkant bereiken via een zebrapad, maar dan moet je wel een eind omlopen.

Dit betekent een aanzienlijke verhoging van het risico voor voetgangers. Je kunt ook in één keer oversteken, maar dan over een onbeveiligde weg zonder zebra. Als argument voert de gemeente aan dat toch bijna niemand meer over het zebrapad loopt. Dit is een drogreden. Dan kun je dus net zo goed de verkeerslichten weghalen: het rode licht wordt immers ook vaak genegeerd.

De gemeente hoopt met de actie 30 duizend gulden op jaarbasis te bezuinigingen. Kennelijk heeft Groningen zich niet gerealiseerd dat bij slechts één ernstig ongeval, de maatschappelijke kosten het bezuinigde bedrag vele malen zullen overtreffen.

DEN HAAG W.G.C. de Jong

Directeur Voetgangersvereniging

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden