Geachte redactie

Met stijgende verbazing en een opkomende weerzin bezie ik de serie gesprekken ‘Nederland & ik’ over de stand van ons land....

Allerbeste
‘Messi gaat Cruijff van erepodium stoten’ (Achterop, 8 april). Het is de eeuwige discussie, wie nu echt de allerbeste voetballer aller tijden was.

Volgens sommigen was het Maradona, andere zeggen Pelé en nu zou Lionel Messi wel eens met deze titel aan de haal kunnen gaan. Voor mij was er maar een speler ter wereld die hier recht op heeft: Johan Cruijff. Waarom?

Hij kon met makkelijk op alle elf posities van het voetbalveld worden ingezet. Cruijff kon zelfs keepen, geen van bovengenoemde voetballers kan dit evenaren. Dat Johan Cruijff Nederland geen wereldkampioen heeft gemaakt tijdens het WK van 1974 in Duitsland, en niet is meegegaan naar het WK in 1978, doet in principe geen afbreuk aan het feit dat niemand wat Cruijff kon, heeft kunnen evenaren.

Bulkcarrier
Ooit een olietanker gezien met dekkranen en ladingluiken? De foto van de gestrande olietanker (Buitenland, 1 april) is een bulkcarrier in zware problemen, die zelfs al gebroken lijkt te zijn. Het golfbeeld en het afstromende water laten zien dat het schip zwaar slingert en waarschijnlijk aan de grond stoot. De reddingssloepen hangen nog in de davits en als er al olie vrij zou komen, dan is dat de bunkerolie van de scheepsmotoren. Op de foto is daar niets van te zien. Het gaat om de Selendang Ayu, een bulkcarrier uit Maleisië, die in 2004 met een lading sojabonen onderweg was van Seattle naar China. Door schade aan een van de cilindervoeringen moest de machine gestopt worden voor een reparatie op zee. Door de zeer zware storm kostte dit meer tijd dan gebruikelijk, waardoor het schip verlijerde naar de kust van Unalaska Island. De ankers hielden niet (de kettingen braken) en het schip grondde. De bemanning is met helikopters van boord gehaald, waarbij een van de helikopters door een rogue wave, een supergolf, werd gegrepen. Daarbij kwamen alsnog zes bemanningsleden om. Het schip is daarna in tweeën gebroken. De Selendang Ayu had ongeveer 2.000 ton stookolie en marinediesel aan boord – voor de hoofdmotor en generatoren. Een gedeelte is in het zeewater en op de kust terechtgekomen. Smit Salvage America is er in de loop van 2005 in geslaagd ongeveer 1.600 ton olie in een helikopterluchtbrug van boord te halen. Vanwege de zware zeegang in de Beringzee de veiligste manier.

De kapitein is later – in 2005 – door een Amerikaanse rechter tot drie jaar voorwaardelijk veroordeeld, omdat hij te lang had gewacht om sleepboothulp in te roepen.

Multiple sclerose
De opmerking, dat ‘bij mensen met multiple sclerose de verstandelijke vermogens zouden teruglopen’, die Europoldirecteur Rob Wainwright in het artikel over cybercriminaliteit poneerde (Buitenland, 7 april), schoot mij in het verkeerde keelgat. Zijn uitspraak over ms-patiënten is kort door de bocht, generaliserend, onjuist en kwetsend. Als zijn kennis over het bestrijden van cybercriminaliteit van hetzelfde kaliber is, dan mogen we het ergste vrezen.

Rolstoel
Je zult wel een betrokkene moeten zijn om het op te merken: waarom schrijft u dat mevrouw Cohen aan haar rolstoel is gekluisterd (Ten eerste, 7 april)? Net zo min als mijn rolstoel gebruikende dochters is zij een treurig iemand, maar een vrouw die een rolstoel heeft. Ongewild en onbedoeld maakt u van haar een echte gehandicapte, zonder verdere eigenschappen. Liever niet meer doen dus.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden