GEACHTE REDACTIE: Winkeliers zijn zelf schuldig aan wegblijven klant

De detailhandel luidt de noodklok in de Volkskrant van 7 oktober. Ondanks de groeiende economie laat de consument het afweten....

Iedere werkgever die gebruik maakt van tijdelijke arbeidscontracten, uitzendkrachten en werknemers-op-afroep is mede schuldig aan de dalende winkelomzetten. De consument is het vertrouwen in de eigen bestaanszekerheid kwijt en 'stemt met de voeten' door richting spaarbank te gaan in plaats van richting winkel.

Wie geen continuïteit van de eigen financiële positie verwacht zal eveneens de continuïteit van zijn uitgaven niet meer onaangetast laten.

Koning-klant-de-werknemer krijgt kromme tenen van ergernis door de huidige werkgeversmentaliteit en met kromme tenen passen die oude schoenen nog best. Men waakt ervoor om op 'te grote voet' te leven.

Grote groepen uitkeringsgerechtigden hebben goed leren 'consuminderen'. Zij zijn zowel de trots als de schaamte voorbij en hechten niet meer aan status of vertoon. Winkelen kun je verleren.

Leuk ideetje voor de heren winkeliers: zet een cursus op waar mensen zich de vaardigheid van het kopen van luxere non-food artikelen weer eigen kunnen maken. Het is in elk geval weer, heel even en voor zolang als het duurt, goed voor de werkgelegenheid.

AMSTERDAM

Magda Wiersema-de Graaf

Kooplusten

In mijn vriendenclub sta ik bekend als een ietwat kooplustig type. Vandaar ook dat ik meen te weten waarom de consumentenbestedingen achterblijven.

Niet omdat ik een zuinig halfjaar had, zoals de Volkskrant van 7 oktober meldt. Maar omdat de detaillisten het vertikken om hun personeel goed te instrueren.

Kopen is steeds meer een soort oorlogje geworden. Dat je zonder of met te veel kleffe hulp hetgeen al vindt wat je zoekt, is één. Maar als je dat dan ook nog wil afrekenen. . . Nee, op service hoeven we niet te rekenen.

Daarnaast is het bijna iets bijzonders om een winkelhulp met enige kennis van zaken te treffen. Kortom: niet echt uitnodigend om je goeie geld te komen spenderen.

Laat de klagende detaillist eens de hand in eigen boezem steken en investeren in goed en geïnteresseerd personeel. Dan kan ik m'n lusten ook weer eens botvieren!

DELFT

Margot Verhagen

Huidige waanzin

'De bestedingsdrang van de consument houdt niet over', 'die miljarden hadden beter uitgegeven kunnen worden', 'matige kooplust belemmert de groei', 'mannen en vooral vrouwen moeten meer uren werken dan ze nu doen, dit levert meer loon op en dat geld rolt dan vanzelf de winkels in' en 'hoe groot de koopbereidheid van de consument volgens enquêtes ook mag zijn, als puntje bij paaltje komt blijft de pinpas in de portemonnee', aldus het artikel over de huidige economische groei van Nederland (de Volkskrant, 7 oktober).

Heeft u nooit gehoord van duurzame ontwikkeling, van het feit dat de grondstoffen ooit opraken, van onbeheersbare afvalbergen en van de noodzaak het onevenredig hoge energieverbruik in rijke landen terug te dringen?

Vraagt u zich wel eens af of economische groei om wille van de groei tot in het oneindige wel zo'n gezonde ontwikkeling voor het functioneren van een maatschappij en voor het realiseren van menselijk geluk is?

Of de materiële behoeften van mensen in een rijk land als Nederland niet eens verzadigd zouden kunnen raken, en of dat maar goed zou zijn ook?

Of niet steeds meer mensen er kotsmisselijk van worden om tot wandelende portemonnee of credit card te worden gereduceerd door de reclameterreur op televisie en radio, de epidemie van Publex-constructries op straat, op stations en op het openbaar vervoer?

De huidige waanzin kan niet lang zo door blijven gaan.

AMSTERDAM

Rob Glastra

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden