GEACHTE REDACTIE: 'Straf van Allah' was beetje rommeltje

Het artikel 'De straf van Allah' van Stella Braam en Mehmet Ülger in de Volkskrant van 8 april is een beetje een rommeltje geworden....

Het lag ook aan de verslaggevers zelf. Zij kwamen onaangekondigd binnenzetten en begonnen links en rechts bezoekers van onze moskee te ondervragen. Vandaar overigens dat iemand van het secretariaat over de intercom een mededeling deed om geen uitspraken over onze organisatie te doen. Dit was des te belangrijker omdat er voor het laten slagen van de bemiddelingspoging van wethouder Van der Aa tussen AyaSofya en Stadsdeel De Baarsjes een radiostilte is afgesproken. Zoals bij elke organisatie het geval is treden bij ons of een voorlichter of het bestuur op als woordvoerder.

Een paar opmerkingen over de tekst. De imam die wordt geciteerd is een gast-imam. Onze eigen imam was op het moment van het interview op bedevaart naar Mekka. Hij is door ons bestuur beroepen vanwege zijn grote theologische kennis, zijn inzicht in de Nederlandse samenleving en zijn liberale houding, waardoor hij alle stromingen en geledingen, jong en oud, binnen onze organisatie kan aanspreken.

Mijn opmerkingen over de islamitische wet, de shari'a, zijn verkeerd overgekomen; wellicht heb ik me niet duidelijk genoeg uitgedrukt. Wat er nu staat, dekt in ieder geval niet mijn opvatting.

Volgens mij is Turkije gebaat bij de invoering van een 'verlichte' shari'a, die de westerse vorm van scheiding tussen Kerk en Staat, dus inclusief de vrijheid van godsdienst, koppelt aan het rechtvaardigheidsbeginsel dat de kern van de islamitische wet uitmaakt. De huidige Turkse wet maakt het bijvoorbeeld vrouwen met een hoofddoek onmogelijk een ambtelijke functie te vervullen, aan een universiteit te studeren of advocaat te worden.

De Nederlandse wetgeving komt dicht in de buurt van de bedoeling van de shari'a. En de alternatieve straffen uit het strafrecht dekken volledig de betekenis van het goedmaken van aangedaan onrecht.

Ik blijf overigens bij mijn stelling dat ik het Amerikaanse rechtssysteem barbaars vind én omdat het de misdaad niet terugdringt, maar wraak centraal stelt, én omdat het de doodstraf kent.

Tenslotte de opmerking van een moskeebezoeker dat de brand in Den Haag die het gezin Kösedag in rouw heeft gedompeld 'de wens van Allah' of zelfs 'de straf van Allah' zou zijn, zoals ook de kop van het artikel luidt. Zoals er gelovige christenen zijn (zie het boek Job uit de Bijbel) die in elke tegenslag een beproeving van God zien, zijn er ook gelovige moslims die van Allah een combinatie van politieagent en boekhouder maken.

Het lijkt me niet verstandig om lopende het politieonderzoek te speculeren over de oorzaak van de brand in Den Haag, nog onverstandiger lijkt het me om te speculeren over de bedoelingen van Allah met rampen of je eigen mening over die bedoelingen voor waar aan te nemen. Ik zie God niet als een God van wraak en straf, maar als de macht van de rechtvaardigheid. Allah, zoals wij hem aanroepen: de Barmhartige, de Erbarmer.

AMSTERDAMÜzeyir Kabaktepe

coördinator AyaSofya

Distantiëren

Het kan zijn dat voor de meeste Europeanen de kwestie Koerden en Turken een nieuw fenomeen is. Dit in tegenstelling tot het feit dat de Europese landen, met name Navo-landen, donders goed weten, dat de Turkse staat een racistisch ingesteld staatssysteem kent en dat alle andere volkeren binnen de landsgrenzen van Turkije geen enkel recht van bestaan hebben. Tenzij men zijn afkomst/identiteit, politieke kleur en zijn antiracistische principes verafschuwt en ontkent.

De brand in de Haagse Schilderswijk doet mij denken aan de moordpraktijken in het oosten- en zuidoosten van Turkije, die worden uitgevoerd door het leger, paramilitaire dorpswachters en doodseskaders.

Turkije probeert al jaren zijn vuile oorlog tegen Koerden en andere democratische krachten ook binnen de Europese landen te activeren. Deze oorlog wordt actief gevoerd waar vooral oppositie is tegen haar racistisch ingesteld staatssysteem.

Het is voor de Turkse en de Koerdische gemeenschap in Nederland van levensbelang, dat ze zich distantiëren van anti-democratische propaganda-activiteiten en geweldgebruikers. Het hebben van verschillende politieke, etnische en religieuze meningen mag niet ten koste gaan van menselijke broederschap en solidariteit. Naar elkaar luisteren, elkaar accepteren en geen vooroordeel koesteren naar elkaar zijn de belangrijkste voorwaarden om met elkaar samen te kunnen leven.

De houding van de Turkse gemeenschap jegens de Koerdische problematiek en de vreedzame manifestatie van de Koerdische gemeenschap in Nederland kunnen een grote bijdrage leveren aan onderlinge tolerantie en begrip. Dan spelen zij ook andere anti-democratische politieke groeperingen niet in de kaart.

ALMELOSalman Karasoylu

Afleiding

De recente incidenten, de brand in Den Haag, de problemen na de voetbal wedstrijd Turkije-Nederland en de problemen rond het Turkse concert in Schiedam zijn opnieuw door de Turkse staat gebruikt om de Koerdische bevrijdingsbeweging en het Koerdische volk in een kwaad daglicht te plaatsen.

Bijna onmiddellijk na de brandaanslag in Den Haag, die door de Koerdische bevrijdingsbeweging is veroordeeld, werd door de Turkse extremistische organisatie de Grijze Wolven beweerd dat de PKK verantwoordelijk was voor het incident. De Grijze Wolven zijn een extreem-rechtse organisatie die nauwe banden heeft met de Turkse staat.

Het resultaat dat de Turkse staat hiermee probeert te behalen is een verbod van de PKK in Nederland. Dezelfde tactiek is eerder in Duitsland gebruikt. Het is duidelijk dat de Turkse staat Nederland nu als doel heeft gekozen omdat Nederland op dit moment voorzitter is van de Europese Unie.

Er is geen conflict tussen Koerden en Turken in Nederland. Het is de Turkse staat die conflicten oproept door het creëren van kunstmatige tegenstellingen tussen Turken en Koerden. De Koerdische bevrijdingsbeweging heeft alle Koerden opgeroepen om de provocaties te negeren.

De Turkse staat zit diep in de problemen. De banden tussen de Turkse maffia en de Turkse staat zijn duidelijk naar voren gekomen naar aanleiding van het Susurluk incident in november '96. Deze onthullingen belemmeren het streven van de Turkse staat om lid te worden van de EU.

De Turkse staat probeert nu de aandacht van deze problemen af te leiden door de Koerdische bevrijdingsbeweging zwart te maken. Veel Turkse organisaties in Nederland, waaronder het Inspraak Orgaan Turken (IOT) worden door de Turkse staat gedomineerd. Deze organisaties gebruiken nu hun invloed om de conflicten aan te scherpen en te versterken. De Nederlandse bevolking en de Nederlandse overheid moeten zich niet door de Turkse staat om de tuin laten leiden.

UTRECHTMark Sterreveld

Stichting Initiatiefgroep Koerdistan

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2023 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden