GEACHTE REDACTIE: Spoorwegen gaan terug naar negentiende eeuw

Een voorspelling. Concurrentie op het spoor (de Volkskrant, 4 juli) jaagt ook de laatste reizigers de trein uit...

Waarom? Personenvervoer per spoor vormt ook de komende jaren nauwelijks een groeimarkt. Elke groei van Lovers Rail zal ten koste gaan van de NS. Je kunt er op wachten dat de NS daarom minder rendabele treindiensten zullen schrappen.

En dan het schrikbeeld van aparte kaartjes, aparte abonnementen, aparte jaarkaarten. De negentiende eeuw is terug.

Stel, je wilt van Alphen naar Den Haag. Aan het loket: 'Graag een enkeltje Leiden (NS) en een enkeltje Leiden-Den Haag (Lovers)?' Dat vrije-marktgeloof is soms om gek van te worden. Geef mij de auto maar.

UTRECHTFrank van der Lecq

Spelregels

De minister heeft Lovers Rail weer wat spoorlijnen toegeschoven. De Volkskrant noemt dat op 5 juli in het commentaar een goede ontwikkeling: 'De spelregels moeten nieuwkomers als Lovers een eerlijke kans geven om concurrentie met de NS aan te gaan.'

De spelregels moeten echter ook afdwingen dat de concurrentie eerlijk is.

Zo heeft Lovers Rail in het verleden aangevraagde trajecten niet in exploitatie genomen.

Lovers Rail betaalt geen lonen, maar een 'kleine vergoeding'. Wat zou er gebeuren als anderen hiertoe zouden overgaan? Marktwerking bij spoorlijnen verlangt toezicht - en wel beter toezicht dan er is.

AMSTERDAMRoland Jordan

Meer bravoure

Grote paniek op het hoofdkantoor van de NS: de firma Lovers dreigt zich met Franse steun te ontwikkelen tot een heuse concurrent. Kunnen we Lovers geen spaak in de wielen steken? Niets let de NS om zelf weer treinen naar IJmuiden te laten rijden. Het station van Lisse is met een likje verf en een kaartjesautomaat zo weer in gebruik te nemen.

Maar waarom niet wat meer bravoure getoond? Wat de Fransen kunnen, kunnen wij ook! In een groot deel van Frankrijk hebben de spoorlijnen hetzelfde bovenleidingensysteem als hier. Er zijn nauwelijks aanpassingen nodig om daar Nederlandse treinen te laten rijden.

BILTHOVEN Nico Spilt

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden