GEACHTE REDACTIE: Philips' snufjes negeren nieuw levenspatroon

Geeuwend las ik de toekomst zoals die door Philips voor ons wordt uitgestippeld (de Volkskrant, 28 december). Wat een gebrek aan verbeeldingskracht!...

Philips negeert in zijn toekomstvisie een van de belangrijkste culturele en sociale ontwikkelingen van de afgelopen twee decennia. Vrouwen hebben massaal de woning achter zich gelaten en de arbeidsvloer betreden. Hiermee is het leefpatroon van vrouwen drastisch veranderd. Het kan niet anders of de maatschappij zal mee moeten gaan in deze verandering.

Het oplossen van de gevolgen van het veranderende levenspatroon van vrouwen vormt een van de grootste uitdagingen voor onze maatschappij. Energie moet gericht zijn op het mogelijk maken van de combinatie van zorg en arbeid. Ideeën over de invulling van werk, privé, openbaar en zorg hebben nieuwe invullingen nodig.

Verschillende vrouwen hebben hierover ideeën ontwikkeld. Het idee van Pauline Terreehorst over het boerderijmodel is een voorbeeld daarvan. Maar niet alleen individuen buigen zich over deze materie. De overheid roept allerlei commissies in het leven. De jongste houdt zich bezig met onze dagindeling. En wat doet het Nederlandse bedrijfsleven?

Bij Philips denken ze nog steeds dat ze in de jaren vijftig leven. Neem nu die virtuele mogelijkheid om samen met het gezin te eten als de partner op (zaken)reis is. Dit voorbeeld is doordrongen van stereotypen.

Waarom virtueel eten en niet virtueel vergaderen? Let op: dezelfde techniek, alleen andere toepassing! Een mogelijkheid waardoor thuiswerken eenvoudiger zou kunnen worden. Een mogelijkheid waardoor mannen en vrouwen werk en zorg beter zouden kunnen combineren.

Waarom ontwikkelt Philips geen huis dat zichzelf schoonmaakt? Dit is één van de weinige technische ideeën waarvoor ik warmloop. Overigens is dit zelfreinigend huis geen nieuw idee. In Amerika heeft een vrouwelijke ingenieur daadwerkelijk een zelfreiningend huis ontwikkeld.

Jammer dat deze vrouw niet dezelfde middelen tot haar beschikking had als Philips. Het lezen over wat dat huis doet en kan, is als het lezen van science-fiction. Daaruit spreekt verbeeldingskracht.

Dat kan niet worden gezegd van de ideeën van Philips. Een briefje of telefoontje om iemand te laten weten dat je aan hem of haar denkt, is niet van deze tijd. Nee, daarvoor ontwikkelt Philips prullaria en doopt dit tot de emotion communicator. Ook het fotoboek is aan herziening toe, breidt dat uit met video's en je hebt een emotion container.

Wie hebben deze dingen bedacht en waarom die Engelse namen? Wie zijn door Philips, tegen welk salaris, een week de hei opgestuurd om te brainstormen? Zaten er ook vrouwen in die interdisciplinaire teams? Graag had ik bij deze sessies aanwezig willen zijn. Alleen maar om te kunnen bestuderen hoe stereotype ideeën over mannen en vrouwen opnieuw bevestigd worden in ideeen over nieuwe technologie. Ik raad Philips aan de volgende keer als ze zo'n pretentieus project ondernemen ook een paar mensen uit te nodigen met kennis van vrouwenstudies en technologie.

Philips is binnen vaststaande kaders blijven denken. Dit is een interessant gegeven dat tot nadenken stemt.

AMSTERDAMMargreth Hoek

Ingenieus

Philips verdiept zich in de behoeften van de consument . Zuchtend noemt woordvoerder Cees de Bont het enthousiasme van ingenieurs bij technische hoogstandjes waar de klant niet op zat te wachten.

Enigszins geïrriteerd door de zoveelste verwijzing naar het vermeende gebrek aan kritisch vermogen van techneuten, kan ik uit eigen ervaring vertellen dat ingenieurs doorgaans geen tijd en budget hebben om zich bezig te houden met overbodige nonsens. Hij/zij wordt afgerekend op het eindresultaat van een project, en zal niet ongevraagd extra ontwerprisico's nemen.

Wat zouden consumenten-op-leeftijd niet een gemak hebben van een afstandsbediening met grote, opvallend gekleurde knoppen voor aan/uit, harder/zachter, volgende zender/vorige zender! Ik wed dat veel jonge consumenten 'm voor de lol zouden aanschaffen. De reden dat de nieuwste waarschijnlijk geen zes knoppen zal bevatten, maar drieënveertig, is dat de marketingafdeling weer heeft menen te moeten vaststellen dat er behoefte is aan groter en interactiever.

Wanneer u derhalve als getergde consument een apparaat wegens onbedienbaarheid of onbenulligheid naar de maan wenst, verdeel uw wrok dan zachtjes over al degenen die er verantwoordelijk voor waren. Of haal uw gram bij de volgende marktonderzoeker die uw pad kruist!

ARNHEMRob Stemerdink

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden