GEACHTE REDACTIE: Automobilist mag zich afreageren

De aanval is weer geopend, ditmaal niet door Veilig Verkeer Nederland, maar door een procureur-generaal die vindt dat 140 km per uur moet kunnen op de Nederlandse snelweg (de Volkskrant, 10 juli)....

Dit lijkt allemaal veel op de eerdere argumentatie om de limiet van 100 naar 120 km per uur te verhogen. Men hield zich er toch niet aan. Als compensatie werden toen ook scherpere controles in het vooruitzicht gesteld. En ja hoor, op de plekken waar de snelheidscontroles zijn aangekondigd, rijdt men niet al te hard meer. Even verderop rijdt die snelle auto tegenwoordig toch al weer 140, en dus is 160 toch wel het minimum als je het over een uitlaatklep hebt.

Maar stel dat de automobilist na zo'n legaal ritje van precies 140 km inderdaad psychologisch voldaan is, zal hij zich dan houden aan de slakkengang van 50 km in de bebouwde kom, om over een woonerf maar niet te spreken?

Ik vind het eigenlijk wel best hoor, als ik tenminste ook een uitlaatklep krijg die mij de psychologische rust geeft om weer een hele week zonder wetsovertredingen de terreur van het sportieve snelverkeer te kunnen verdragen.

WAGENINGENM. Kotterman

Idiotentest

Ik denk dat de procureur ofwel lange tijd niet in Duitsland is geweest, of daar inderdaad zo hard heeft gereden als zijn auto kan, zodat hem niet is opgevallen dat in Duitsland ook de stukken autoweg met snelheidsbeperking toenemen. Rond de ochtend- en avondspits geldt op grote stukken snelweg een maximumsnelheid van 100 km per uur. In de buurt van dorpen geldt onder andere in Beieren en Baden-Württemberg op autosnelwegen een maximumsnelheid van 80 km. Onder de borden is soms de uitleg Lärmschutz (geluidsbescherming) aangegeven. In Hessen en andere deelstaten gaat de trend naar 80 km tussen acht uur 's avonds en acht uur 's morgens in de omgeving van bebouwing (vaak ook met 'Lärmschutz'). Ik denk dat naar die maatstaven in Nederland maar op weinig stukken weg 'hard' zou mogen worden gereden.

Ik heb een heel andere verklaring dan de procureur voor het feit dat de mensen zich in Duitsland beter aan de maximumsnelheid houden. Het horen van de naam van de stad Flensburg brengt menig Duitser het zweet op het voorhoofd. Bij veel verkeersovertredingen (zoals te hard rijden en door rood licht rijden) gaat daar een korte melding heen en krijg je een of meer streepjes achter je naam. Met een bepaald aantal streepjes achter je naam in een bepaalde tijd ben je je rijbewijs kwijt en moet je een zogenaamde 'idiotentest' afleggen. Pas als je daar doorheen komt, mag je opnieuw een poging ondernemen een rijbewijs te krijgen. In de meeste gevallen zakt men trouwens voor de Idiotentest.

NIJMEGEN J.M. Kruithof

Chapeau!

Blij verrast las ik het interview met procureur Steenhuis; eindelijk eens iemand die met de klant meedenkt als het gaat om verkeersproblematiek. Dit in tegenstelling tot mensen als minister De Boer, die pleit voor snelheidslimieten op de autoSNELwegen van 90 km per uur, wat ieder gevoel voor realiteit mist.

Flexibilisering, daar gaat het om. In woonwijken is 30 km meestal echt hard genoeg. Te vaak wordt echter op doorgaande wegen, waar je makkelijk 70 km zou kunnen rijden, krampachtig vastgehouden aan 50 km, 'omdat het nu eenmaal binnen de bebouwde kom is'. Een gedeelte van de A 2 bij Oudenrijn is vierbaans, de maximumsnelheid is 100 km. In de spits prima, maar als ik er zondagnacht om half een rijd, erger ik me er iedere keer weer aan en vraag ik me wanhopig af waarom de elektronische borden boven de weg niet gewoon 140 aangeven!

BREUKELEN Erik van Vliet

Racen

Beste Procureur Steenhuis,

Ik heb een motorfiets die wel 250 kan. Kunt u op diverse plaatsen in het land wat wegen aanwijzen waar ik naar hartelust kan racen? Graag met wat lekkere bochten en vooral bij mooi weer geen auto's die maar 180 kunnen.

Ik heb die uitlaatklep regelmatig nodig, want als ik dit snelheidsmonster niet tot z'n top kan jagen, stort ik psychologisch in.

Alvast hartelijk bedankt,

VEENENDAAL Jan Breemer

Uitlaatgas

Het is fijn dat procureur Steenhuis zo denkt aan de psychologische belasting van mensen met een auto die wel 180 km per uur kan, en dat hij deze mensen een uitlaatklep wil geven.

En uitlaatgassen voor de anderen zeker, maar ja daar gaat hij niet over. Dat is minister De Boer die oproept tot verlaging van de maximumsnelheid van l20 naar 90, omdat het een brandstofbesparing geeft van 34 procent. De uitstoot van CO2, de belangrijkste veroorzaker van het broeikaseffect, vermindert met 53 procent, en die van stikstofdioxyde, veroorzaker van zure regen, halveert ook. De weg is er niet voor het geven van een uitlaatklep, maar om van A naar B te komen. En voor uitlaatkleppen zijn zeer goede alternatieven, bijvoorbeeld sport. Nog gezond ook.

Goed, zijn argument is de verkeersveiligheid. Autosnelwegen zijn de veiligste wegen en nemen 'maar' 8 procent van de ongelukken voor hun rekening. Dan zou je denken dat onze procureur Steenhuis wel heel erg voor 30 km binnen de bebouwde kom is. Maar nee: 'Normaliter is 30 km per uur een snelheid waarvan je in redelijkheid niet kunt verlangen dat mensen die in acht nemen.' Ingehaald worden door een bromfietser? Een absurd idee. Maar hoezo zouden bromfietsers dan 40 mogen blijven rijden?

ARNHEMAngelique Schipper

Ik doe het niet

In tegenstelling tot 'ik doe het ook', moeten we er naartoe dat meer mensen zeggen: 'ik doe het niet'. Ik rijd geen snelheden vanaf 120 km per uur. Ik doe niet mee aan de ziekmakende race en ziekelijke aftroeverij op de Nederlandse wegen.

Ik doe het niet, het platrijden van egels, dassen, konijnen, katten, bunzingen, fazanten etc. met als krankzinnig argument: 'ik heb het zo druk, druk, druk'.

Ik doe het niet, bumpertje-plakken, afsnijden, toeteren, met lampen knipperen, schelden en vloeken omdat alleen ik de kunst van het autorijden versta.

Ik ben geen ziekelijk egotrippertje die als een blind paard met een klein-pikkie-syndroom in z'n dure auto rondscheurt.

Ik doe het niet, het verkeer gebruiken als uitlaatklep voor mijn opgelopen frustraties.

Ik doe het niet

.

GRONINGENA. Aandrikman

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden