Opinie

'Geachte heer Baldewsingh, jongeren zijn jong, maar niet debiel'

'Gezond is vet!' Met die popiejopie slogan strijdt Rabin Baldewsingh tegen obesitas onder Haagse jongeren. De campagne schiet zijn doel voorbij, meent Linda Duits. 'Een dikkerdje krijgt er spontaan een vreetbui van.'

Beeld anp

Geachte heer Baldewsingh,
Veel Nederlanders zijn te dik, ook in Den Haag. U signaleert dit probleem terecht, maar uw campagne om kinderen gezonder te laten leven schiet zijn doel voorbij. Sterker, uw benadering maakt de problematiek erger.

Gezondheidscampagnes falen wanneer mensen denken dat het niet over hen gaat. Misschien heeft u daarom de campagne 'Gezond is vet!' genoemd. Afzakken tot een jeugdig niveau ofzo.

Maar opvoeders moeten niet de taal van jongeren willen spreken. Dat maakt die taal vet oncool. Dat wordt pijnlijk duidelijk aan de Gezond is vet!-campagne. Die is even trendy als het woord trendy. Het is premier Balkenende op een skateboard.

Graffitiletters maken een saaie, suffe boodschap ook niet ineens chill. Denken dat je jongeren op die manier bereikt laat zien dat je juist niets van hen begrijpt. Jongeren vinden dat je serieuze boodschappen op een serieuze manier moet brengen. Aansluiten bij hun belevingswereld vereist meer dan sms-taal.

Je hoeft jongeren niet te vertellen dat overgewicht onwenselijk is; op dik zijn staan zware straffen, die uiteenlopen van sociale uitsluiting tot hevig pesten. Uw campagne maakt het voor die kinderen erger. U laat weten dat de overheid vindt dat het hun eigen schuld is. Had je maar minder moeten eten en meer moeten bewegen. Dikke bult.

Alsof het zo simpel is. Uit ellende krijgt zo'n dikkerdje spontaan een vreetbui. Eten gaat immers over meer dan alleen energie-inname. Over troost dus, maar bijvoorbeeld ook over gezelligheid - iets dat McDonald's slim uitstraalt. Uit onderzoek weten we dan ook dat er meer nodig is. Maar effectieve oplossingen, zoals snoepreclame en patat op school verbieden, liggen politiek ingewikkeld.

Vrolijke kleurtjes kunnen dat niet verhullen en jongeren weten dat dondersgoed. Jongeren zijn namelijk jong; ze zijn niet debiel.

Linda Duits is communicatiewetenschapper, gespecialiseerd in populaire cultuur.
Twitter: @lalalalinder

Morgen in de Volkskrant, en in de loop van de ochtend op Volkskrant.nl: het antwoord van Rabin Baldewsingh.

Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden