Gat

Met papier kun je dingen doen waar het internet stikjaloers van wordt. Flow en Daphne's Diary bewijzen het.

Je kunt hoelahoepend gaan vertellen over de jaren vijftig, je kunt ook zeggen: kom even mee naar de kiosk. Je koopt het blad Flow en je pakt magazine Daphne's Diary (DD) mee. Flow stiefelt langzaam maar zeker naar een verkoop van 100 duizend per keer, DD verkoopt met elk nummer 20 procent meer.


Dan doe je iets erg goed, in 2012.


DD en grote zus Flow laten zien wat de kracht van print is. Dat-het-print-is! Velletjes papier. Bouw dat dus uit. Doe iets met het papier van je tijdschrift, doe iets waar het www stikjaloers van wordt. Laat je velletjes ruiken, praten, glimmen, nog meer glimmen. Schiet kogelgaten in de crime special. Verhaal over cellulitis? Cover met net onder het logo een cellulitis-dij. Even voelen, verdomd, ruw. Borstenthema, hee wat heb ik nou in mijn hand? Culinaire special? De cover is eetbaar, ouwelpapier.


Allemaal leuk geroepen.


Maar wat elk blad morgen kan doen: papierdiversiteit. Stickertjes, ansichtkaarten, schrijfpapier, etiketten. Soms acht soorten papier in één blad: ruw, dun, dik, fluorescerend, glimglam, karton.


Flow is op veel manieren een antwoord op de onstuitbare digi-ontwikkelingen. Niet alleen met het overvolle papierpalet, ook inhoudelijk. Internet is today en tomorrow, dus vanzelfsprekend komt er dan ruimte voor yesterday. Voor toen. Toen we nog ansichtkaarten verstuurden, toen we nog uitkeken naar het Margriet Winterboek.


Belangrijkste kop in de zomer-Flow: Het Fijne Van Saai. Dan ken je je doelgroep. En: 'Een rokje naaien is een enorm mindful klusje.' Twee printbijlagen springen eruit. Naast jarenvijftig ansichtkaarten 'voor een meditatief moment', een extra dikke leesbijlage. Geen lezeressenverhalen over kinky zomerseks, geen exclusieve Slaughter-thriller maar een good old kasteelroman, met zinnetjes als 'Mam, hij maakte mij het hof'.


Internet heeft een groot gat getrokken, waar nog veel meer nostalgie in kan. Nog veel meer soorten papier. Nog veel meer 1950-gezelligheid, kleurplaten en brocante knutselideeën.


Dus werd Daphnes Diary gelanceerd, gemodelleerd naar doelgroepvrouw Daphne, 38 schat ik zo, met een schort voor. In DD: velletje jampotlabels. Citaat: 'Jammie jammie, jam van mammie'. Ook: twee Jugendstil boekenleggers. En de cursus Kadoosjes maken. Papier, papier, papier. Het blad DD is óók een succes, gemaakt aan de keukentafel ergens in 't Gooi, met groentesoep en appelgebak binnen handbereik. Vormgeving á la Flow: friebel fröbel frabbel, hier een krul en daar een krabbel. En dan zonder getrut.


Er zullen nog veel meer papiervariaties komen. Daarnaast serviezen, de linnenkast zal zoals vroeger vol moeten en let op: komende maand gratis petticoat bij DD.


Ongetwijfeld zeggen we over vijftig jaar: het begon allemaal met Flow. Flow dook toen met lef in het www-gat.


Steeds meer tijdschriften gaan noodgedwongen digitaal of worden app. Maar wat veel tijdschriften ook kunnen doen: meer tijdschrift worden.


Meer over

Wilt u belangrijke informatie delen met de Volkskrant?

Tip hier onze journalisten


Op alle verhalen van de Volkskrant rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright @volkskrant.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden